شرایط و نحوه حمل و نقل و ارسال سگ و گربه با هواپیما

تاریخ ایجاد: پنج شنبه 24 فروردین 1402

یکی از چالش‌ها و دغدغه‌هایی که افراد دارای پت تجربه می‌کنند، سفر و رفت و آمد همراه با حیوانات خانگی است. قوانین متفاوت در کشورهای مختلف و ایرلاین‌های گوناگون موجب شده است تا سوالات متعددی در مورد حمل حیوان با هواپیمایی ماهان، آسمان یا هواپیمایی‌های خارجی ایجاد شود. اگر شما نیز دغدغه مشابهی دارید و قصد سفر به همراه پت دلبندتان را دارید، باید در خصوص قوانین حمل و نقل حیوانات با هواپیما اطلاعات کسب کنید. به این ترتیب، بدون دغدغه و نگرانی می‌توانید سفری امن و راحت برای پت عزیزتان رقم بزنید.

اگر می‌خواهید در مورد شرایط حمل حیوان با هواپیمایی ماهان، آسمان و شرکت‌های هواپیمایی اطلاعات کسب کنید، همراه ما باشید.

صفحه مرتبط: کمربند سگ

آیا امکان حمل و نقل و ارسال سگ و گربه با هواپیما وجود دارد؟

فرهنگسازی و درک اثرات عمیق روحی-روانی زندگی با حیوانات، موجب شده است تا شرکت‌های هواپیمایی به فکر ساز و کار جدیدی باشند تا نیاز مسافر را پاسخ دهند. جابه‌جایی حیوانات خانگی در سفرها و شرایط زندگی مختلف، بخش مهمی است که برای صاحبان پت اهمیت ویژه‌ای دارد. خوشبختانه، این روزها در پروازهای داخلی و خارجی شرایطی فراهم شده است تا بتوانید حیوان عزیزتان را همراه داشته باشید. هرچند قوانین ایران بسیار محدود و دست و پا گیر است، اما به هر حال، از هیچی بهتر به نظر می‌رسد!

قوانین ایرلاین‌های خارجی نیز متفاوت است. در بیشتر این شرکت‌های هواپیمایی سفر پت درون کابین همراه با مسافر ممنوع است! مگر در شرایط خاص و حیوانات خاص! اما به منظور کسب اطلاعات جدید و واقعی در خصوص ایرلاین‌های مختلف باید حتما طی تماس تلفنی یا ایمیل، قوانین را جویا شوید. در ایرلاین‌های خارجی، قوانین کمی راحت‌تر به نظر می‌رسد و می‌توانید با خیالی آسوده همراه پت سفر کنید.

انواع روش‌های حمل و نقل و ارسال سگ و گربه با هواپیما

افراد بر اساس شرایط، می‌توانند روش‌های خاصی برای حمل و نقل پت انتخاب کنند. در شرکت‌های هواپیمایی معمولا 2 روش رایج برای حمل و نقل حیوانات وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید برای یک سفر بی‌نظیر برنامه ریزی کنید. در ادامه، قصد داریم شما را با این 2 روش آشنا کنیم تا در مواقع لزوم به راحتی انتخاب کنید.

حمل و نقل حیوان زنده با مسافر AVIH

زمانی که برنامه ریزی شما به گونه‌ای است که خودتان در پرواز حضور دارید، باید از کد AVIH استفاده کنید. در این شرایط با شرکت هواپیمایی صحبت می‌کنید و پس از بررسی قوانین حمل و نقل پت، درخواست کد AVIH می‌نمایید. بعد از این اقدام و پرداخت هزینه‌های لازم و آماده‌سازی مدارک، باید حداقل 2:30 ساعت قبل از پرواز به فرودگاه مراجعه کنید و باکس پت را تحویل مسئول شرکت هواپیمایی دهید. بعد از تحویل، پروسه رایج برای سوار شدن به هواپیما را طی می‌کنید و در نهایت، پت دلبندتان در مقصد به شما تحویل داده می‌شود. قوانین بعضی از شرکت‌های هواپیمایی، امکان همراه داشتن پت داخل کابین را فراهم می‌کند. در این شرایط نیز طبق قوانین و توصیه مهمانداران می‌توانید از حیوان خانگی‌تان در طول پرواز مراقبت کنید.

حمل و نقل حیوان زنده بدون مسافر CARGO

حمل و نقل حیوانات زنده بدون حضور مسافر نیز ممکن است. به این ترتیب، می‌توانید پس از گذراندن پروسه این کار و دریافت مجوزهای لازم، حیوان خانگی‌تان را تحویل شرکت باربری هواپیمایی مدنظر دهید. پس از این کار طبق قوانین شرکت هواپیمایی، پت را در شماره پروازی مشخص در مقصد رسانده و با گذراندن دوران قرنطینه آن را تحویل مقصد می‌دهند. قوانین کارگو حیوانات زنده بسیار محدود است و در بسیاری از کشورها از جمله ایران ممنوع می‌باشد!

حمل حیوانات با هواپیما در ایران چگونه است؟

ارسال سگ و گربه با هواپیما

اگر ساکن ایران باشید، قطعا محدودیت‌های زیادی در سفر با حیوان خانگی‌تان تجربه کرده‌اید. متاسفانه، قوانین وضع شده برای افراد دارای پت دست و پا گیر است. به همین دلیل، بسیاری از افراد سپردن پت به پانسیون را انتخاب می‌کنند و پروسه حمل حیوانات با هواپیما در ایران را به فراموشی می‌سپارند. اما هم اکنون برخی شرکت های هواپیمایی شرایطی را فراهم کرده‌اند که امکان سفر با پت نیز ممکن باشد. به این ترتیب، باید طبق قوانین، با آماده‌سازی باکس مناسب و سایر اقدامات، پت دلبندتان را برای سفر آماده کنید. یادتان باشد که حمل و نقل پت درون کابین مسافر معمولا غیرمجاز است و باید پت را همراه با مسافر به قسمت بار هواپیما تحویل دهید و در مقصد آن را تحویل بگیرید.

1- حمل حیوان با هواپیمایی ماهان

قوانین حمل و نقل حیوانات زنده از طریق راه‌های هوایی در ایران بسیار محدود است. هرچند بسیاری از ایرلاین‌ها تحت هیچ شرایطی مسئولیت حمل و نقل حیوانات زنده را برعهده نمی‌گیرند؛ اما حمل حیوان با هواپیمایی ماهان میسر است.

برای حمل حیوان با هواپیمایی ماهان باید حتما با آژانس هواپیمایی و شرکت مربوطه صحبت کنید و قوانین دقیق آن را جویا شوید. حمل حیوانات درون قفس یا باکس مخصوص هواپیما امکان‌پذیر است.

باکس باید در اندازه مناسب تهیه شود تا حیوان به راحتی درون آن امکان جابه‌جایی و چرخش داشته باشد. درب باکس باید دارای قفل باشد و چرخ‌های آن قابلیت باز شدن داشته باشند تا در زمان قرار دادن باکس در فضای بار، جابه‌جایی رخ ندهد. به دلیل تغییر قوانین و بخش‌نامه‌های مختلف، حتما پیش از برنامه ریزی با ایرلاین مدنظرتان تماس بگیرید و تمامی قوانین مهم در حمل و نقل حیوانات زنده را جویا شوید.

2- حمل حیوان با هواپیمایی آسمان

حمل حیوان با هواپیمایی آسمان به تازگی قوانین متفاوتی پیدا کرده است. طبق بخشنامه تاریخ 29 خرداد ماه 1401، تا اطلاع ثانوی امکان جابه‌جایی حیوانات زنده از طریق هواپیمایی آسمان لغو شده است. به همین دلیل تا زمان نگارش این مقاله، امکان حمل حیوان با هواپیمایی آسمان وجود نداشته است. در این خصوص نیز لازم است تا با دفتر ایرلاین تماس حاصل کرده و از جزییات قوانین حمل و نقل پت آگاه شوید.

3- حمل حیوانات با هواپیما در ایران ایر

قوانین پذیرش حیوانات برای انتقال هوایی در ایران ایر نیز مثل سایر هواپیمایی‌های کشور، امکان ورود پت به کابین مسافر را نمی‌دهد. به این ترتیب، شما نمی‌توانید برای حمل حیوانات با هواپیما از طریق فضای کابین اقدام کنید. بلکه لازم است تا باکس مناسب برای جابه‌جایی پت عزیزتان تهیه نمایید، مطابق با قوانین، پت را درون باکس قرار داده و پروسه سفر را دنبال کنید.

به دلیل تغییرات متعدد و صادر شدن بخشنامه‌های گوناگون در این حوزه باید حتما پیش از برنامه‌ریزی، با ایرلاین مربوطه تماس بگیرید و قوانین ایران ایر برای جابه‌جایی حیوانات را جویا شوید. یادتان باشد که در این خصوص نوع حیوان خانگی، اندازه، وزن و سایر ویژگی‌ها اهمیت دارد.

خلاصه مطلب

برای حمل حیوانات با هواپیما در ایران، باید حتما اطلاعات لازم را از طریق آژانس‌های هواپیمایی معتبر کسب کنید. کسب آگاهی در خصوص قوانین و شرایط سفر به همراه حیوانات یا تحویل باکس پت به بار هواپیما، از جمله ضروری‌ترین موضوعاتی است که برای صاحب پت اهمیت دارد. معمولا قوانین کلی حمل حیوانات با هواپیما در ایران، یکسان است. اما برخی از شرکت‌های هواپیمایی قوانینی به مراتب سخت گیرانه‌تر دارند که باید حتما از آن‌ها مطلع شوید. پس سعی کنید قبل از برنامه ریزی برای سفر یا همراه بردن پت به پرواز هوایی، از امکان آن مطمئن شوید.