شستن سگ و گربه با شامپو بچه و صابون + بررسی و ارائه راه حل

تاریخ ایجاد: پنج شنبه 15 دی 1401

عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی در خصوص نگهداری از حیوانات خانگی موجب می‌شود تا اشتباهاتی مرتکب شویم که عواقب آن به شکل آزاردهنده‌ای متوجه حیوانات می‌شود. اطلاع از چگونگی نگهداری از سگ و گربه موضوع مهمی است که پیش از به سرپرستی گرفتن آن‌ها باید بدانید. شستن سگ و گربه نیازمند کسب اطلاعات کافی است. نیاز هر نژاد و هر گونه حیوان به شست و شو متفاوت است؛ حتی نوع شامپو و صابون مورد استفاده نیز تفاوت‌هایی با شامپو بچه یا بزرگسال انسانی دارد.

اگر شما نیز در خصوص شستن گربه با شامپو بچه یا مناسب بودن شامپو بچه برای سگ سوالاتی دارید و می‌خواهید استانداردترین شوینده مناسب پوست سگ و گربه را بشناسید، تا پایان همراه ما باشید.

صفحه مرتبط: حوله سگ

آیا سگ‌ها نیاز به استحمام دارند؟

اگر توجه کرده باشید، پوست ما انسان‌ها نیز ترشحات چربی و تعریق را از خود خارج می‌کند که همین موضوع نیاز به استحمام در انسان را ایجاد می‌کند. در سگ‌ها نیز ترشحات پوستی می‌تواند اصلی‌ترین دلیل نیاز آن‌ها به شست و شو باشد.

معمولا هر سگ بسته به نژاد و سبک زندگی نیاز به استحمام در زمان‌های مشخصی دارد. برخی سگ‌ها 2 الی 3 هفته یکبار شست و شو می‌شوند و برخی دیگر 1 الی 2 ماه یکبار استحمام را تجربه می‌کنند؛ پس نیاز هر کدام از سگ‌ها وابسته به نژاد آن‌ها متفاوت است.

گاهی نیز به دلیل فعالیت‌های خارج از خانه، خیس شدن یا خوابیدن در گل و آب، سگ‌ها نیازمند شست و شو هستند. در این زمان باید حتما به دفعات شست و شو و نوع مایع شوینده مناسب توجه زیادی داشته باشید؛ چرا که شامپو یا صابون نامناسب، زمینه‌ساز مشکلات و بیماری‌های پوستی است و ریسک ریزش بیش از اندازه موها را به همراه خواهد داشت.

آیا گربه‌ها نیاز به استحمام دارند؟

در ابتدایی‌ترین فاز بررسی شستن گربه با شامپو بچه، ابتدا باید بدانید که اصلا گربه‌ها نیازی به حمام کردن دارند؟ آیا گربه باید حتما ماهی 1 بار یا 2 ماه یکبار شست و شو شود! در پاسخ به این سوال باید گفت خیر! سبک زندگی گربه‌ها بسیار متفاوت است و معمولا میزان نیاز آن‌ها به شست و شو نزدیک به صفر است! گربه‌ها موجودات بسیار تمیزی هستند و هر روز چند وعده تلاش می‌کنند تا از طریق زبان برس مانند خودشان، تمام بدن را لیس بزنند. از این طریق، موها کاملا فرم شانه شده به خود می‌گیرد و تا حد بسیار بسیار زیادی از چربی و کثیفی پاک می‌شود. به همین دلیل، گربه‌ها اصلا تمایلی به خیس شدن و حمام کردن ندارند.

شستن گربه با شامپو

شستن گربه با شامپو مخصوص موهای گربه، تنها در شرایطی توصیه می‌شود که به هر دلیلی گربه کثیف شده باشد. در غیراینصورت شست و شوی روتین ضروری نیست و برعکس، انجام آن در بازه زمانی بیش از 1 الی 2 ماه تنها توصیه‌ای است که می‌توان انجام داد.

آیا شستن سگ و گربه با شامپو بچه صحیح است؟

به دلیل کم عارضه بودن شامپوهای مناسب کودکان، استفاده از آن‌ها در کاربردهای مختلف رایج است! اما بهتر است بدانید که معمولا این کار بسیار اشتباه است و دردسرهای گوناگونی به همراه دارد. شستن گربه با شامپو بچه موجب می‌شود تا به دلیل PH بالای شامپو، پوست گربه خشک شده و حساسیت پوستی ایجاد گردد. از سوی دیگر، ریزش مو و آسیب به ریشه موها نیز، از جمله عوارض شستن گربه با شامپو بچه است.

نکته مهم دیگر که شدیدا در خصوص آن ناآگاهی وجود دارد، وجود اسانس‌های قوی در این شامپوها است. بوی شدید در زمان شستن گربه با شامپو بچه می‌تواند موجب بروز حساسیت یا آسیب به دستگاه تنفسی گربه شود. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم شستن گربه با شامپو بچه را فراموش کنید و برای شست و شو از شامپو مخصوص گربه استفاده کنید. این شامپوها بوی ملایمی دارند و PH آن‌ها کاملا با شرایط زیستی گربه تنظیم شده است.

شستن سگ با شامپو بچه نیز همین مشکلات را به همراه خواهد داشت. نامطلوب بودن مواد شیمیایی بکار رفته در شامپو بچه و عدم سازگاری آن با پوست سگ‌ها، موجب می‌شود تا پوست آن‌ها به شدت خشک شده و زمینه برای ایجاد زخم‌های شدید پوستی فراهم شود.

مشکلاتی مثل آلرژی، ریزش موی سکه‌ای و ریزش موی شدید از جمله دردسرهایی است که پس از شستن سگ با شامپو بچه شاهد خواهید بود.

یادتان باشد با آسیب پوستی سگ‌، مشکلات متعدد و بیماری‌های گوناگونی به سراغ آن‌ها می‌آید؛ چرا که پوست، لایه‌ای محافظ در بدن سگ‌ها است. این مشکلات در توله سگ‌ها بسیار شدیدتر است. به همین دلیل، باید حتما برای شستن سگ با شامپو بچه، اطلاع رسانی کنید و شامپوهای گیاهی یا مخصوص سگ را جایگزین نمایید.

بیشتر بدانید: سگ مناسب آپارتمان

طرز تهیه شامپو خانگی برای سگ

بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا جایگزین شامپو سگ یک فرمول مناسبی را انتخاب کنند و شامپو خانگی بسازند. به این منظور از دستورالعمل‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که در ادامه به یکی از آن ها اشاره می‌کنیم. اما به یاد داشته باشید که شامپوهای کارخانه‌ای طبق آخرین تحقیقات و آزمایشات ساخته می‌شوند و گزینه استانداردتری برای پت شما محسوب می‌شود.

  • 4/3 فنجان آب
  • 4/1 فنجان آب قلیایی که سدیم هیدروکسید 100% نیز نام دارد
  • 3/2 فنجان روغن زیتون
  • 3/2 فنجان روغن نارگیل
  • 3/2 فنجان روغن مورد نظر دیگر

آب قلیایی را با آب مقطر مخلوط کنید و گوشه‌ای قرار دهید؛ سپس تمام روغن هایی که در بالا به آن اشاره کردیم را با هم مخلوط کرده و بر روی حرارت ملایم قرار دهید، اما به نقطه جوش نرسد. آب قلیایی را به روغن ها اضافه کنید و هم بزنید. پس از 5 دقیقه تفت دادن می‌توانید مواد دیگر را اضافه کنید. 8/1 فنجان روغن کرچک، 8/1 فنجان آب لیمو یا سرکه سفید به همراه 15 قطره عصاره علف لیمو، سدر و اکالیپتوس می‌تواند برای پوست پت بسیار مناسب باشد. این شامپو را به عنوان جایگزین شامپو سگ مورد استفاده قرار دهید. در صورت بروز حساسیت پوستی حتما با دامپزشک مشورت کنید.

شستن سگ با شامپو

روش تهیه شامپو خانگی برای گربه

استفاده از شامپوهای خانگی برای گربه‌ها می‌تواند نسبت به شامپوی انسانی، گزینه بهتری باشد. برای درست کردن شامپو خانگی یا شامپو جایگزین برای گربه باید مواد لازم را تهیه کنید.

  • 1 لیتر آب معدنی یا آب مقطر
  • 4/1 لیوان جوش شیرین
  • 2 لیوان جو دو سر

ابتدا جو دو سر را پودر کنید و به  آب معدنی در حال جوش اضافه کنید. جوش شیرین را اضافه کرده و منتظر بمانید. پس از ایجاد غلظت کافی زیر گاز را خاموش کرده و منتظر بمانید تا شامپو خانگی گربه دلبندتان خنک شود. این شامپو به مدت دو هفته درون یخچال نگهداری می‌شود.

بهترین شامپو برای شست و شوی سگ و گربه

استفاده از شامپو بچه برای سگ و گربه اصلا گزینه مناسبی نیست. اما شامپوهای خانگی نیز چالش‌های خاص خود را به همراه دارند. به همین دلیل، شستن سگ با شامپو بچه نیز توصیه نمی‌شود و یافتن بهترین نوع شامپو مناسب با پت اهمیت بالایی دارد. مطلوب‌ترین جایگزین شامپو سگ و گربه، شامپوهای استانداردی است که در بازار و پت شاپ‌های معتبر یافت می‌شود. شامپوهایی با برندهای مطرح در دنیا به همراه شامپوهایی با برندهای ایرانی که برای انواع سگ و گربه با نژادهای گوناگون تولید و عرضه می‌شوند، بهترین انتخاب برای شما است. این شامپوها کم‌ترین آسیب را به پوست و موی حیوانات وارد می‌کنند. در صورتی که نمی‌دانید بهترین نوع شامپو برای پت شما چیست، حتما از دامپزشک سوال کنید؛ چرا که شامپوها برای نژادهای گوناگونی تولید می‌شوند و هر کدام نیاز خاصی را برآورده می‌سازند.