راهنمای شستشو دست و پا سگ بعد از پیاده روی سگ و مزایای آن

تاریخ ایجاد: جمعه 25 شهریور 1401

سگ‌ها از آن دسته از حیوانات خانگی هستند که روزانه احتیاج دارند به پیاده روی و دویدن در محیط باز بپردازند و این مسئله برای حفظ سلامتی آنها بسیار موثر است تا بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند؛ زیرا که تخلیه نشدن انرژی آنها، مشکلات رفتاری زیادی را برای سگ‌ها به همراه دارد. این مسئله که سگ‌ها به چه میزان پیاده روی در روز احتیاج دارند، به واکنش و میزان انرژی حیوان بستگی دارد. از طرفي، صاحبان سگ‌هاي خانگي، به دنبال اين هستند تا سگ‌هاي خود را در پياده روي از آلودگي‌ها و مبتلا شدن به بيماري ها حفظ کنند؛ به همين منظور، براي يک پياده روي ايمن به دنبال بهبود شرايط براي سگ خود و همچنين، محيط زندگي خود مي‌باشند؛ از این رو، بعد از آموزش نحوه شستشو پنجه سگ، به دنبال پوشش و کفش مخصوص براي حيوان خانگي خود مي‌باشند.

خريد کفش سگ و خريد کفش گربه بهترين راه و يا آسان ترين روش براي حفظ سلامت اين دسته از حيوانات خانگي شما مي‌باشد. بعضی از سگ‌هاي خانگي به یک بار پیاده روی در روز نیاز دارند، اما در مقابل، سگ‌هايي هستند که چند بار پياده‌روي در روز از نیاز‌های ضروری آنها مي‌باشد؛ البته توصیه هميشگي دامپزشکان این است که پياده روي دو بار در روز به مدت کوتاه انجام شود.

پیاده روی مرتب، در مواردی مثل تضمین سلامت جسم و روان سگ، تعامل با محیط و انسان، طولانی تر شدن عمر حیوان، حل مشکلات رفتاری حیوان و صمیمت، نقش موثري دارد. بعد از دانستن اهمیت پیاده روی در سلامت سگ، بايد ياد بگيريم چگونه شستشوی پنجه سگ خود را انجام دهیم.

صفحه مرتبط: حوله سگ

ضرورت شستشو پنجه سگ بعد از پیاده روی

همیشه برای صاحبان سگ‌های خانگی این سوال مطرح بوده که هر چند وقت یکبار باید سگ خود را حمام کنند. سگ‌ها‌یی که روزانه به پیاده‌روی می‌روند، مسئله را پیچیده‌تر می‌کنند؛ زیرا که صاحبان سگ‌های خانگی نمی‌دانند که تنها شستشو پنجه سگ کافي است یا بهتر است آنها را حمام کنند. این مسئله که هر چند وقت یکبار سگ خود را حمام کنیم، به عوامل مختلفی مثل نژاد، پوشش موهای سگ و اندازه آنها بستگی دارد.

اسپری شستشو پنجه رد اسپرینگ اسپری شستشو پنجه رد اسپرینگ

شستن مداوم و روزانه سگ برای سلامتی حیوان خطرناک است و باعث خشکي پوست سگ مي‌شود، اما اینکه پنجه‌های سگ را چگونه تمیز کنیم، امری بسيار مهم می‌باشد که برای سلامتی حیوان و حتي صاحب حيوان نیز بسيار با اهميت و قابل توجه خواهد بود؛ به تازگي تحقيقاتي در مورد دست و پاي سگ و کف کفش صاحبان آنها که آلوده به مدفوع سگ يا مدفوع گربه شده باشد، انجام شده که نتايجي مبني بر وجود تخم انگل آسکاريس سگ و گربه بدست آمده است؛ اين موضوع اهميت شستشو پنجه سگ را کاملا روشن مي‌سازد.

اين انگل به ندرت مي‌تواند وارد بدن انسان شود و باعث بيماري مهاجرت احشايي لارو و مهاجرت چشمي لارو بشود. لارو، همان ريزکرمي است که مي‌تواند توسط دهان بلعيده و وارد احشا و يا چشم انسان گردد و باعث مشکلاتي متعدد شود. اين بيماري از جمله بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان مي‌باشد که نظافت حيوان خانگي يکي از راه‌هاي اصولي در جهت پيشگيري از اين بيماري است.

شستشو پنجه پت

مدفوع سگ منبع اصلي تخم آسکاريس مي‌باشد. در پارک‌ها و نقاط ديگر که معمولا شما شاهد اين فضولات هستيد، بيشتر در معرض خطر مي‌باشيد؛ چرا که توسط دست و پاي سگ و يا صاحبان آنها اين انگل در اثر پياده روي منتقل مي‌شود. این انگل برای انسان بسیار مشکل ساز می‌باشد و کودکانی که در پارک‌ها علاقه به خاک بازی دارند و به شستن دست‌ها مانند بزرگتر‌ها اهمیت نمی‌دهند، بیشتر در معرض خطر آلودگي هستند. در تحقیقات به عمل آمده، معمولا پنجه سگ به 4/19 درصد و کف کفش صاحب 11/4 درصد به تخم انگل توسوکارا آلوده است.

درصد میزان آلودگی در سگ‌ها و صاحبانشان با توجه به رعايت نکات بهداشتي نیز متغیر می‌باشد. جالب اینجا است که در بعضی موارد، گاهي اوقات زماني که مدفوع سگ مورد نظر را مورد آزمایش قرار مي‌دهند، هیچ اثری از انگل مشاهده نمي‌شود، این امر نشان می‌دهد که کف پای سگ در محیط آلوده شده و تخم چسبیده به پنجه سگ یا کفش صاحب سگ، از محیط بوده است؛

معمولا انگلي که یافت مي‌شود، 83 درصد متعلق به توکسوکارا کتی یا آسکاریس گربه است. با توجه به مطالب گفته شده، بعد از پیاده روی شستشو پنجه‌ سگ برای از بین بردن باکتری‌ها و عوامل بیماری زا بعد از خريد کفش، بهترين گزینه است.

ضد عفونی کردن پنجه سگ

چه مواردی در پياده روی، شانس مبتلا شدن به بیماری در حيوان خانگي شما را کم مي‌کند؟

  • از ورود کفش به خانه بعد از پیاده روی اجتناب کنید و کف پنجه های سگ خود را تمیز کنید.
  • خريد کفش سگ يا خريد کفش گربه  خود را در الويت قرار دهيد.
  • کفش‌ها در بیرون از منزل قرار بگیرند و یا در در جایی مناسب که امکان پخش آلودگی نیست گذاشته شوند.
  • خوراندن داروی ضد انگل به صورت مرتب در طول سال برای سگ‌های بالغ و به صورت دوره ای برای توله سگ ها بسیار موثر است.
  • از پیاده روی در مناطقی که سگ و گربه‌های خیابانی زيادي وجود دارند، اجتناب کنيد.

سوالات متداول

1. چگونه پنجه‌های سگ را تمیز کنیم؟

یک حوله کاغذی را مرطوب کنید و یا با دستمال مرطوب، پنجه سگ خود را شستشو دهيد. برای پنجه‌های کثیف‌تر می‌توانید از شامپوی مخصوص سگ، روی دستمال بریزید و دست و پای سگ خود را تمیز کنید.

2. دست و پاهای سگ چقدر می‌تواند آلوده باشد؟

با تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی و باکتری پنجه‌های سگ به نسبت، کمتر از آلودگی روی کفش‌های افراد است؛ زیرا که پنجه‌ها کوچکتر و تمیز‌تر هستند.

3. آیا می‌توان از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن پنجه‌های سگ استفاده کرد؟

دستمال‌های ضدعفونی برای حیوان شما مضرند؛ زيرا دستمال‌ها حاوي مواد شيميايي هستند؛ بنابراين، بعد از شستشو پنجه‌ سگ با دستمال‌هاي ضد عفوني، احتمال اینکه حيوان دست هاي خود را ليس بزنند بسيار است.