بررسی 11 میوه ممنوعه و مجاز برای سگ پامرانین

تاریخ ایجاد: جمعه 2 دی 1401

همانطور که میوه‌ها خواص و تاثیرات مثبتی در سیستم ایمنی بدن انسان دارند؛ برای سلامتی حیوان‌ها نیز مفید خواهند بود؛ زیرا که سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند. میوه‎‌ها، بسیار انرژی زا بوده و بسیاری از صاحبان سگ‌های خانگی، از میوه‌ها به عنوان میان وعده و تشویقی استفاده می‌کنند. دستگاه گوارش سگ و دستگاه گوارش انسان با یکدیگر متفاوتند؛ بنابراین، باید‌ها و نباید‌های بسیاری در رژیم غذایی حیوان خانگی وجود دارد که برای حفظ سلامتی آنها، باید به دقت شناسایی شوند.

این مقاله از پت شاپ پت راید مارکت، برای آشنایی بیشتر صاحبان سگ نژاد پامرانین با میوه های مجاز و غیر مجازی است که این نژاد می‌تواند مصرف کند. از نکات اولیه‌ و مهم این است که همیشه مقدار کمی از میوه در اختیار سگ خود قرار دهید؛ مخصوصا اگر برای اولین بار می‌خواهید این کار را انجام دهید؛ زیرا که بسیاری از میوه‌ها آلرژی زا هستند و همچنین، به علت نفاخ بودن میوه‌ها ، مصرف بیش از حد برایتان دردسر ایجاد خواهد کرد.

سعی کنید میوه دادن به سگ خود را از سنین پایین شروع کنید و از دادن دانه‌های میوه، جدا خودداری کنید؛ به دلیل اینکه بعضی از دانه‌ها و هسته ها مانند دانه سیب و هسته هلو، آلو و گیلاس حاوی ترکیبات سمی هستند که حیوان شما را دچار مسمومیت می‌کنند. بعضی از میوه‌ها به عنوان میوه‌های ممنوعه برای سگ پامرانین محسوب می‌شوند؛ پس، از دادن هر میوه‌ای به سگ‌تان جدا خودداری کنید.

سگ پامرانین چه ویژگی‌هایی دارد؟

سگ پامرانین یکی از دوست‌داشتنی‌ترین نژاد سگ‌ها است. پامرانین‌ها بسیار باهوش‌اند و در صورت آموزش مناسب و اصولی، مطیع و فرمان بردار خواهند بود. این نژاد سگ از لحاظ ظاهری با داشتن گوش‌های کوچک و تیز، شبیه به روباه است.

قبل از معرفی میوه‌های مفید برای این حیوان خانگی، باید دانست که بعضی از افراد معتقدند که تغذیه سگ پامرانین روباهی و سگ پامرانین خرسی که نامگذاری آنها به لحاظ شباهت به روباه و خرس می‌باشد، با هم متفاوتند؛ اما این فرض کاملا اشتباه بوده و با وجود تفاوت ظاهری تغذیه آنها کاملا یکسان است.

میوه های مجاز برای سگ پامرانین کدامند؟

همانطور که گفته شد، میوه‌ها حاوی مواد معدنی، فیبر و ویتامین‌های بسیار مفیدند؛ میوه‌های خشک مانند آلو، انجیر و خرما منبع غنی پتاسیم هستند، که شما می‌توانید یک ساعت قبل غذا و دو ساعت بعد از وعده غذایی در اختیار سگ‌تان قرار دهید.

میوه برای پامر

بعضی از میوه‌ برای سگ پامرانین ممنوع است اما خود میوه برای حیوان مضر نیست؛ بلکه برگ، هسته، ریشه و دانه میوه برای حیوان خانگی شما سم بوده و استفاده از خود میوه منعی ندارد. سیب، هلو، گلابی، گیلاس، زرد آلو جزو این دسته از میوه‌ها هستند؛ زیرا که دانه و هسته‌های آنها حاوی پتاسیوم سیانید (Potassium cyanide) است و زمانی که در دستگاه گوارش حیوان هضم شوند، سمی می‌شوند و گاهی باعث مرگ حیوان خواهند شد.

در ادامه به معرفی میوه های مجاز برای سگ پامرانین خواهیم پرداخت.

  • سیب

این میوه یک انتخاب راحت برای سگ‌ها است. البته توجه داشته باشید که هسته و دانه سیب را جدا کنید؛ زیرا برای سلامتی سگ بسیار مضر می‌باشد. سیب حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین C و فیبر است که برای هضم غذا و دفع مواد مضر از بدن حیوان مفید خواهد بود.

  • هندوانه

این میوه سرشار از ویتامین A,C,B6 است. مصرف هندوانه باعث هضم بهتر و راحتتر سایر میوه‌ها شده و در روز‌های گرم، سبب رفع تشنگی و خنک شدن سگ می‌شود. این میوه حاوی لیکوپن (Lycopene) است که بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند این ماده تنها در گوجه فرنگی وجود دارد. لیکوپن از سرطان استخوان در سگ‌ها جلوگیری خواهد کرد. درحالی که گوجه فرنگی به علت داشتن مواد سمی برای سگ‌ها، یک میوه ممنوعه برای آنها محسوب می‌شود، می‌توان از هندوانه به عنوان جایگزین استفاده کرد.

  • توت فرنگی

یکی از بهترین مکمل‌ها در رژیم غذایی سالم یک سگ خانگی، توت فرنگی است که با داشتن ویتامین C و ترکیب پلی فنول قوی، مواد معدنی و فیبر در سلامتی سگ شما نقشی موثر خواهد داشت. توت فرنگی دارای آنزیمی است که به سفید شدن دندان‌های سگ شما کمک می‌کند.

  • گلابی

گلابی تازه و رسیده، حاوی پکتین (Pectin) است که به سلامتی روده بسیار کمک خواهد کرد. این میوه به دلیل داشتن فیبر، برای رفع یبوست و دیگر مشکلات گوارشی سگ پامرانین نیز موثر است. گلابی دارای پتاسیم است که برای تقویت عضلات و عملکرد سیستم عصبی و قلب مفید می‌باشد. گلابی برای مبارزه با عفونت، بسیار تاثیرگذار است؛ زیرا با داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های مفید در تولید وافزایش گلبول‌های سفید، نقش موثری دارد.

  • موز

موز حاوی پتاسیم و فیبر است که به عنوان یک درمان عمومی برای گوارش و هضم بهتر غذا، برای سگ‌های خانگی مفید می‌باشد. از دیگر مواد مفید در موز می‌توان به بیوتین، مس، سدیم اشاره کرد. موز علاوه بر ساختار مفید، دارای قند بسیاری است؛ به همین جهت، فقط باید به عنوان تشویقی و جایزه در اختیار حیوان قرار گیرد.

  • پرتقال

برای معرفی یکی دیگر از منابع قوی ویتامین C می‌توان به پرتقال اشاره کرد. پرتقال علاوه بر ویتامین C، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و تیامین دارد. با اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی سگ‌، به علت داشتن فیبر، به هضم بهتر غذا و بهبود عملکرد گوارش سگ خود نیز کمک شایانی خواهید کرد.

فلاونوئید‌های موجود در پرتقال به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. از دیگر فواید پرتقال، پایین آوردن سطح کلسترول است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در حیوان شما کاهش می‌دهد. اگر سگ شما بعد از استفاده از این میوه، دچار مشکلات گوارشی خفیفی شد؛ باید قبل از مصرف، پوست و هسته میوه را بگیرید.

  • طالبی

این میوه حاوی مواد مغذی بسیاری است. طالبی دارای ویتامین A می‌باشد که به موجب آن آسیب سلولی در بدن حیوان کمتر خواهد شد و در نتیجه، کاهش خطر ابتلا به سرطان را به همراه خواهد داشت. همچنین، ویتامین  Aباعث تقویت بینایی سگ می‌شود. در طالبی، ویتامین‌های دیگر مثل B,C وجود دارد که این ویتامین‌ها نیز در کاهش ابتلا به سرطان موثر می‌باشند. در مصرف طالبی به جهت قند زیاد باید حد اعتدال برای حیوان رعایت شود.

  • بلوبری

میوه بلوبری سرشار از ویتامین‌های  A,E,Cو سلنیوم، ب کمپلکس، آهن و روی است. بلوبری به علت دارا بودن تانین (Tannin) که نوعی آنتی‌اکسیدان است، از عفونت دستگاه ادراری سگ پارمرانین شما جلوگیری می‌کند؛ همچنین، به دلیل ترکیبات موثر، خطر ابتلا به مشکلات قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید: بیماری جرب سگ

میوه های ممنوعه برای سگ پامرانین کدامند؟

میوه های مضر برای پامر

  • انگور

این میوه برای سگ بسیار خطرناک خواهد بود و حتی استفاده از آن به صورت کشمش ممنوع می‌باشد. مصرف زیاد انگور حتی باعث مرگ حیوان خواهد شد.

  • آواکادو

یکی از خطرناک‌ترین میوه‎‌های ممنوعه برای سگ پامرانین، آواکادو است؛ این میوه به علت دارا بودن ماده‌ای به نام پرسین برای حیوان مسمومیت ایجاد خواهد کرد و استفاده از آن مشکلات گوارشی از قبیل اسهال و استفراغ به همراه دارد.

  • گوجه فرنگی

اگر گوجه فرنگی کاملا رسیده باشد، برای سگ ضرری ندارد اما در صورتی که نارس باشد، دارای مواد سمی به نام سولانین است که مصرف زیاد آن باعث مریضی سگ خواهد شد.