تاثیر کک و کنه سگ روی بدن انسان؟

تاریخ ایجاد: سه شنبه 30 آبان 1402

همنشینی انسان با سگ‌ها به عنوان دوستان باوفا، محافظ و سرگرم کننده، بسیار دلچسب است. اما همین نزدیکی زندگی انسان و سگ‌هایی که در منزل نگهداری می‌شوند، اصلی‌ترین دلیل انتقال کک و کنه سگ روی بدن انسان است. در فصول گرم سال، مشاهده کک و کنه یکی از مشکلات رایج برای سگ‌ها است. وجود کک و کنه موجب بروز زخم و عفونت در سطح پوست دوستان باوفای ما می‌شود. پس بدیهی است که پیدا کردن علت بروز این مشکل و راهکارهای درمان و پیشگیری برای ما ضروری است.

در این بخش به بررسی کک و کنه سگ روی بدن انسان می‌پردازیم و تاثیر آن بر سطح پوست انسال را بررسی می‌کنیم.

پس همراه ما باشید تا پاسخ سوالات‌تان را کشف کنید.

تاثیر کک و کنه سگ روی بدن انسان

تأثیر کک و کنه سگ بر سلامت پوست انسان

حتما می‌دانید که وجود کک و کنه در بدن سگ‌ها، چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند. تأثیر کک و کنه سگ بر سلامت پوست انسان به عنوان یکی از چالش های ذهنی مهم و اساسی مدنظر قرار می‌گیرد. وجود کک و کنه سگ در محیط‌های زندگی حیوانات خانگی، ریسک انتقال آن به انسان را همراه خواهد داشت. قطعا وجود این حشرات کلافه کننده که زمینه عفونت‌های پوستی را ایجاد می‌کنند، اصلا خوش آیند نیست. این حشرات با تماس مستقیم انتقال پیدا می‌کنند. گاهی نیز به دلیل حرکت و پرش این حشرات، شاهد ابتلای انسان به کک و کنه هستیم.  کک سگ می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و تحریک پوست انسان شود. وجود آلرژن‌های جدی در این حشرات، پوست را تحریک کرده و علائمی مثل خارش، قرمزی، تورم و زخم را پدید می‌آورد. متاسفانه کک و کنه به شدت مزاحم هستند و در صورت ورود به خانه، می‌توانند تخم ریزی کرده و خیلی سریع تکثیر شوند. به این ترتیب محیط زندگی شما نا امن می‌شود و قطعا دردسرهای زیادی به شما تحمیل خواهد شد.

تأثیر کک و کنه سگ بر سلامت پوست انسان

آشنایی با خطرات کنه سگ بر سلامت پوست

تا اینجا متوجه دردسرهایی که کک و کنه می‌تواند برای انسان ایجاد کند، شده‌اید! کک و کنه با نزدیک شدن به پوست انسان، تلاش می‌کنند تا از خون مکیده و شرایط عفونت را فراهم کنند. علائم پوستی مثل التهاب و قرمزی ابتدایی‌ترین مواردی است که مشاهده خواهید کرد. این علائم معمولا موجب می‌شود تا پوست شما به شکلی ناخوش آیند زخم شده، عفونت کند و التهاباتی را نشان دهد. در چنین شرایطی باید به وجود کک و کنه شک کنید و خیلی دقیق پوست بدن پت را بررسی نمایید. مشاهده تغییر رفتار سگ‌ها نشان دهنده وجود یک مشکل این‌چنینی است! خارش بیش از حد و گاز گرفتن دست و پاها می‌تواند نشانه وجود این حشرات باشد. به این ترتیب باید با کمک باد سشوار سطح پوست پت را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرکدام از این حشرات، درمان را فورا آغاز کنید. یادتان باشد، کنه‌ها می‌توانند ذرات آلرژن را با خود حمل کرده و آن را به بدن شما برسانند. به همین دلیل پس از تماس با پوست، عوارض الرژیک در انسان ایجاد می‌شود که با خارش، قرمزی و تورم خودش را نشان می‌دهد. همین علائم ساده در صورت عدم درمان فوری، عفونت، تب، مشکلات پوستی شدید و ریزش مو در ناحیه آلوده را رقم می زند.

آشنایی با خطرات کنه سگ بر سلامت پوست

ایا کک روی بدن انسان زنده میمونه؟

برای بسیاری از افراد سوال است که آیا کک روی بدن انسان زنده میمونه؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این حشرات موذی، بر روی بدن انسان‌ها قرار می‌گیرند ولی نمی‌توانند مدت زمان طولانی (مثل بدن حیوانات) زنده بمانند! آن‌ها برای زنده ماندن نیاز به تغذیه از خون دارند! زندگی در محیطی پر مو مثل بدن پت، برای آن‌ها حیاتی است. پس زمانی که این امکانات فراهم نباشد، بدیهی است که شاهد ازبین رفتن کک و کنه خواهیم بود. تنها مشکل ریسک انتقال بیماری‌های قارچی و آلرژن‌ها به سطح پوست است که می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی در انسان شود.

ایا کک روی بدن انسان زنده میمونه؟

راهکارهای حفظ سلامت پوست در مقابل کک و کنه سگ

قطعا اصول نگهداری و مراقبت برای حفظ سلامت پوست در معرض کنه و کک سگ، بسیار ضروری است. با آگاهی از این جزییات می‌توانید به راحتی راهکارهای سلامت پوست در معرض کک و کنه را بدانید.

  1. مراقبت منظم از حیوانات خانگی: رعایت بهداشت منظم و مراقبت جدی حیوانات خانگی، به ویژه سگ‌ها، می‌تواند از انتقال کک و کنه به محیط خانه جلوگیری کند. استفاده از شامپوهای مخصوص، قلاده‌های دور کردن کک و کنه و اسپری مخصوص می‌تواند در این مسیر همراه شما باشد.
  2. استفاده از محافظت‌ کننده‌ کک و کنه: برای دور کردن کک و کنه از بدن سگ‌ها، باید از قلاده کک و کنه، اسپری کک و کنه، قرص مخصوص کک و کنه و گردنبندهای مخصوص استفاده کنید. به این ترتیب ریسک نزدیک شدن این حشرات به سگ عزیزتان کاهش می‌یابد.
  3. شستشو و تعویض لباس‌ها: شستشو و تعویض منظم لباس‌ها و حفظ نظافت فرش‌ها می‌تواند زمینه انتقال کک و کنه را کاهش دهد و ریسک تخم ریزی آن‌ها در محیط خانه را به حداقل برساند.
  4. استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها: در صورتی که با کک و کنه تماس داشتید، حتما با مشاهده علائم بروز حساسیت، از آنتی هیستامین‌ها کمک بگیرید تا با خیال آسوده روند درمان را پیش ببرید.

ویزیت پزشک: در صورتی که در مواجهه با کک و کنه قرار گرفته‌اید، حتما برای پیشگیری از مشکلات انسانی، به پزشک مراجعه نمایید یا از دامپزشک پت عزیزتان پرس و جو کنید.

راهکارهای حفظ سلامت پوست در مقابل کک و کنه سگ

اگر کک و گنه روی بدن سگ بود چه کاری انجام دهیم؟

اگر کک روی بدن سگ مشاهده شده شود، باید فورا اقدامات لازم و مراقبتی را شروع کنید. معمولا دامپزشکان اقدامات را به شرح ذیل توضیح می‌دهند تا یک پروتکل مشخص برای اقدام داشته باشید.

  • جلوگیری از تماس با کک: قبل از هرچیزی باید بدانید که لمس کک و کنه اصلا توصیه نمی‌شود! برای جداسازی آن از بدن پت، بای حتما از دستکش محافظ و پنس یا موچین استفاده کنید.
  • بهداشت محیط: پس از مشاهده کک و کنه، لازم است تا محیط اطراف سگ را با دقت بررسی کرده و تمیز نمایید. لباس‌ها، فرش‌ها، و وسایلی که با سگ در تماس هستند را بشویید تا ریسک انتقال آن به محیط خانه کاهش پیدا کند.
  • ازبین بردن کک و کنه: برای ازبین بردن کک و کنه باید بدن سگ با به وسیله باد خنک سشوار بررسی کنید و لابه لای موها را چک نمایید. پس از این مرحله می‌توانید به راحتی برای ازبین بردن کک و کنه اقدام کنید و هرکدام را از سطح پوست جدا نمایید.
  • مراقبت از پوست سگ: حیوان خانگی پس از مواجهه با کک و کنه، دچار آسیب پوستی می‌شود. پس باید طبق توصیه دامپزشک مراحل درمان را پیش بگیرید.
  • تغییرات در تغذیه: تغذیه بخش مهمی از روند معالجه کک و کنه است! به همین دلیل باید با مصرف مکمل‌های تقویتی که توسط دامپزشک توصیه می‌شود، از سگ در مقابل این حشرات محافظت نمایید. مصرف مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا3 بسیار ضروری است.