سگ ها از چه بویی متنفرند؟

تاریخ ایجاد: چهارشنبه 1 آذر 1402

سگ ها نسبت به عطر و بوهای مختلف، واکنش‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند. حساسیت بویایی سگ‌ها تاحدی زیاد است که آن را به عنوان یک قدرت ویژه مدنظر قرار می‌دهند. اگر بخواهید از چگونگی قدرت بویای سگ‌ها اطلاعات کسب کنید، بهتر است بدانید که حس بویایی سگ‌ها 10000 تا 100000 برابر بیشتر از انسان است. تنفر از برخی بوها، ابزار خوبی در تربیت و سوگیری‌های مختلف سگ‌ها است. به همین دلیل در این بخش به بررسی بوهای ناخوش آیند برای سگ‌ها می‌پردازیم.

اگر می‌خواهید بدانید که سگ ها از چه بویی متنفرند، همراه ما باشید.

سگ ها از چه بویی متنفرند؟

از قدرت بویایی سگ بدانید

بویایی سگ‌ها یکی از حواس مهم آن‌ها است که برتری قابل توجهی نسبت به انسان دارد! همین موضوع موجب شده است تا به عنوان سگ‌های زنده یاب، تشخیص دهنده سرطان و مخدر یاب از آن‌ها استفاده کنند. این حس برای سگ‌ها یک ابزار ارتباطی حیاتی است که از آن برای تعامل با محیط اطراف، جفت یابی، تعیین قلمرو، شناسایی دشمنان، تعقیب شکار، و حتی تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌کنند. پس حس بویایی در سگ‌ها بسیار شگفت انگیز است و باید در خصوص بوهای مختلف بیشتر بدانید.

از قدرت بویایی سگ بدانید

سگ ها از چه بویی متنفرند؟

جالب است بدانید که سگ‌ها از برخی بوها متفر هستند! این که بدانید سگ ها از چه بویی متفرند، به شما کمک می‌کند تا برای مواقع خاص در این خصوص بدانید و کاربردهای متفاوتی از این حس داشته باشید.

 

1. بوی فلفل چیلی

سگ‌ها از بوی فلفل چیلی، به شدت متفرند! این بو به شدت می‌تواند سگ‌ها را کلافه کرده و به دلیل حرارت و تندی زیاد، آن ها را دچار حس انزجار کند! پس بدیهی است که در چنین مواقعی، احساس کردن این بو برای سگ‌ها کلافه کننده خواهد بود.

سگ ها از چه بویی متنفرند؟

2. بوی پیاز

بوی پیاز نیز از جمله بوهایی است که برای بسیاری از سگ‌ها ناخوشایند است. اجزای شیمیایی موجود در پیاز می‌توانند برای دستگاه گوارش سگ‌ها خطرناک باشند و زمینه ساز مشکلات گوارشی خطرناکی را فراهم کنند. عطر پیاز نیز یکی از عطرهای ناخوش آیند برای سگ‌ها محسوب می‌شود.

 

3. بوی ادویه‌های خشک (مانند دارچین، جوز هند، دارچین، زنجبیل، هل، خردل و فلفل قرمز)

شاید جالب باشد که بدانید سگ ها از بوی ادویه متفر هستند! بوی ادویه‌های خشک مثل دارچین، جوز هند، دارچین، زنجبیل، هل، خردل و فلفل قرمز برای سگ‌ها کلافه کننده است و خوردن آن قطعا سمی و خطرناک خواهد بود! پس در این خصوص با ملاحظه عمل کنید و ادویه را از دسترس سگ‌ها دور نگهدارید.

سگ ها از چه بویی متنفرند؟

4. بوی سیر

یکی دیگر از بوهای ناخوش آیند برای سگ ها، بوی سیر است. این بو حاصل از ترکیبات گوناگون مانند آلیسین است که برای سگ‌ها کلافه کننده و آزاردهنده است. این بو برای دور کردن حیوانات از محیط اطراف گزینه مناسبی است.

 

5. بوی مرکبات

به عنوان یک بوی نامطلوب برای سگ‌هاف باید به بوی مرکبات اشاره کرد. بوی مرکبات از جمله بوهایی است که برخی سگ‌ها از آن خوششان نمی‌آید! این بوها ممکن است بر روی سیستم عصبی حیوان تأثیر گذار باشند و به عنوان یک راه برای دوری از مناطق یا اشیاء استفاده شوند. گاهی برای عدم میل به لیس زدن و جویدن از این بوها استفاده می‌شود.

سگ ها از چه بو هایی متنفرند

6. بوی سرکه

حتما به گوش‌تان خورده است که در شرایطی که خطای ادرار در سگ‌ها رخ می‌دهد، حتما پس از پاک کردن محیط از سرکه رقیق شده استفاده شود.  بوی سرکه نیز یکی از عطرهای ناخوش آیند برای سگ‌ها محسوب می‌شود. این بو تاحدی شدید است که بوی ادرار در ناحیه خطا را ازبین می‌برد و به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی شناخته می‌شود.

 

7. بوی نفتالین

بوی نفتالین یکی از بوهای ناخوش آیند برای سگ‌ها است. این ماده شیمیایی معمولاً در مواد حفظ و نگهداری لباس و انبار از حشرات استفاده می‌شود. اما استفاده از آن برای سگ‌ها به شدت خطرناک و نامطلوب است. به همین دلیل باید حتما نسبت به مراقبت از حیوانات با جدیت اقدام کنید. بوی نفتالین برای اکثر سگ ها ناخوش آیند است.

بو های ازار دهنده برای سگ ها

8. بوی ادویه‌های معطر (مانند رزماری، نعناع و آویشن)

شاید جالب باشد که بدانید، بوی ادویه‌های معطری مثل رز ماری، آویشن و نعناع برای سگ‌ها نامطلوب است و هیچ میلی به دنبال کردن آن ندارند. بوی ادویه‌های معطر موجب می‌شود تا سگ‌ها از محیط دور شوند. این ادویه‌ها تاحدی قوی هستند که بسیاری از سگ‌ها حتی از نزدیکی به آن ها امتناع می‌کنند.

 

9. بوی الکل

به عنوان یک گزینه دیگر از لیست بوهای ناخوش آیند برای سگ‌ها، باید به بوی الکل اشاره کرد. بوی الکل می‌تواند سیستم تنفسی سگ را مختلف کند و نوعی از مخدر به حساب آید! به همین دلیل لازم است رفتار سگ را بررسی نموده و از عدم تمایل مصرف آن اطمینان حاصل کنید.

چه بویی سگها را اذیت می کند؟

10. بوی شوینده‌های خانگی

سگ‌ها معمولا از بوی ضدعفونی کننده‌ها و شوینده‌های خانگی متنفر هستند. یادتان باشد که عطر و بوی این شوینده‌ها می‌تواند بر سیستم تنفسی سگ اثر منفی بگذارد. به همین دلیل باید هوشمندانه در این خصوص اقدام کنید و بدون هرگونه اهمال کاری، مواد شوینده را از دسترس سگ دور نگهدارید.

 

نکته: یادتان باشد که واکنش سگ‌ها به بوهای مختلف، متفاوت است. به همین دلیل برخی سگ‌ها نسبت به بعضی از گزینه‌های این لیست عکس العمل بیشتری نشان می‌دهند و برخی دیگر، عکس العمل عادی‌تری دارند! شما برای استفاده در سمت و سوی مدنظرتان باید حتما وضعیت و واکنش سگ را بسنجید.

بویایی سگ ها

با کمک بوهایی که سگ از آن متفر است، جویدن را متوقف کنید

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، با آگاهی از این که سگ ها از چه بویی متنفرند، می‌توانی آن را در جهت خاصی استفاده کنید. اگر سگ شما عاشق جویدن هر چیزی باشد، می‌توانید به کمک این بوها، مانع از این کار شوید. اگر سگ شما به دلیل خطای ادراری، محل انجام دستشویی را اشتباه انتخاب می‌کند، به کمک سرکه می‌توانید مانع از تکرار این کار شوید. در صورتی که سگ شما به نواحی ممنوعه خانه سرک می‌کشد، با استفاده از بوهایی که دوست ندارد، می‌توانید آن محدوده را ناخوش آیند جلوه دهید. اسپری کردن عطرهای ناخوش آیند در محیطی که قصد دارید مانع از ورود سگ شوید، ایده بسیار کاربردی است. یادتان باشد که برای این کار از فلفل و گزینه‌های سمی استفاده نکنید!

 

منابع:

What Scents Do Dogs Hate? - Happy Wax®

What Smells Do Dogs Hate? | Top 10 Scents (petdoors.com)