مشمول شدن پت شاپ ها به دریافت مالیات ارزش افزوده از دی ماه 1402

تاریخ ایجاد: چهارشنبه 13 دی 1402

شاید شما هم اخباری پراکنده در خصوص مشمول شدن پت شاپ ها به دریافت مالیات بر ارزش افزوده شنیده باشید! این قانون واقعی است و فراخوان آن در شهریور ماه اعلام شده است. به این ترتیب قانوناً تمامی پت شاپ‌ها مکلف شده‌اند تا مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان دریافت کنند تا به صورت سازمان یافته در نهایت به سازمان امور مالیاتی منتقل نمایند.

در این مقاله به صورت شفاف و زبانی ساده، هر چیزی که از مالیات بر ارزش افزوده باید بدانید را مرور می‌کنیم.

پس همراه ما باشید.

 

مالیات ارزش بر افزوده چیست؟

قبل از هرچیزی بهتر است بدانید که مالیات بر ارزش افزوده چیست و دقیقا چه تفاقی در حال رخ دادن است. مالیات بر ارزش افزوده  یک نوع مالیات غیرمستقیم محسوب می‌شود که معمولا در زمان خرید و فروش کالا یا خدمات، ارزش افزوده آن‌ها به مصرف‌کننده، در مراحل مختلف زنجیره تولید، توزیع و عرضه اعلام می گردد. معمولا طرف خریدار با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، این مبلغ را به طور مستقیم در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد. چرا که فروشگاه براساس هر میزان فروش باید این مبلغ را متناسب با درصد تعیین شده، به سازمان امور مالیاتی تسلیم کند. پس شما مالیات بر ارزش افزوده را به دولت و سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنید و هیچ چیزی در جیب فروشنده نخواهد رفت! فروشنده نیز تحت قوانین خاصی، مالیات بر درآمد خود را پرداخت می‌کند که بحث آن کاملا جداگانه است.

مالیات بر ارزش افزوده به صورت چند مرحله‌ای از مراحل تولید و توزیع یک کالا تا فروش و رسیدن به مقصد نهایی دریافت می‌شود. بر اساس این جزییات، یعنی مالیات بر ارزش افزوده از فروشنده جاری به خریدار بعدی منتقل می‌شود و این زنجیره تا هرجا که ادامه پیدا کند، مالیات دریافت خواهد شد. این مدل مالیات به عنوان یک مالیات مصرفی شناخته می‌شود. این به این معناست که مصرف ‌کننده نهایی مالیات را پرداخت می‌کند و سیستم مالیاتی بر اساس میزان مصرف مشتریان طراحی شده است. این مالیات به صورت غیرتصاعدی است، یعنی تولید ‌کنندگان در هر مرحله از زنجیره مالیات را پرداخت نمی‌کنند. آنها مالیات را از فروش خود کسر می‌کنند و تنها میزان ارزش افزوده را که در هر مرحله ایجاد کرده‌اند پرداخت خواهند کرد. این مالیات بخشی از درآمد دولت را تشکیل می‌دهد و معمولا جایگاه آن در بودجه بندی هر سال به شدت اثرگذار است.

 

آیا مالیات بر ارزش افزوده به جیب فروشگاه می‌رود؟

مالیات بر ارزش افزوده تحت هیچ شرایطی به جیب فروشنده نمی‌رود! بلکه این مبلغ از مشتریان در هنگام خرید کالاها یا دریافت خدمات دریافت می‌شود. فروشنده موظف است این مالیات را از مشتریان خود جمع آوری کرده و به سازمان مالیاتی یا اداره‌ی مالیات مربوطه پرداخت کند. به این ترتیب شما ارزش کالا را به قیمت مشخص شده را همراه با مبلغ 10% از ارزش همین خرید، به پت شاپ پرداخت می‌کند. پس می‌توان گفت که پت شاپ‌ها، میزان مالیات بر ارزش افزوده را به ازای ارزش افزوده کالاها یا خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهد، حساب می‌کند. سپس این مقدار به مبلغ فاکتور خرید افزوده می‌شود و مشتری در زمان خرید کل مبلغ (ارزش کالا یا خدمت + مالیات بر ارزش افزوده) را پرداخت می‌کند. سپس فروشنده موظف است مبلغ جمع‌آوری شده از مالیات بر ارزش افزوده را به سازمان مالیاتی واریز نماید. بنابراین، مالیات بر ارزش افزوده توسط مصرف ‌کنندگان در زمان خرید پرداخت می‌شود و فروشنده منافعی در این خصوص ندارد.

مشمول شدن پت شاپ ها به دریافت مالیات ارزش افزوده

قانون مالیات بر ارزش افزوده پت شاپ ها

طبق اطلاعیه‌ای که در تاریخ 12 شهریور ماه 1402 ارائه شده است، سازمان امور مالیاتی طی یک فراخوان مشمولین جدید را اعلام نموده است. در این اطلاعیه ذکر شده است که " به موجب ماده (13) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02، از آنجایی که تا زمان راه‌اندازی کامل سامانه مودیان ترتیبات ثبت نام حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 می‌باشد، لذا بنــا بــه اختیــارات حاصــل از مقــررات مــاده (18) قــانون مالیــات بــر ارزش افــزوده مصوب 1387/02/17،کلیه فعالان اقتصادی که براساس شرایط فراخوان‌های مراحل اول تا نهم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشده‌اند، در صورت اشتغال به فعالیت‌های زیر با هر میزان فروش یا درآمد، مشمول مرحله دهم ثبت نام محسوب و مکلف به اجرای مقررات قانون از ابتدای دی ماه سال 1402 خواهند بود"

در اولین مورد لیست ارائه شده " فروشندگان حیوانات خانگی شامل سگ، گربه، ماهی و پرنده زینتی و حیوانات وحشی و کلیه مراکز درمانی، بیمارستانها و کلینیکهای دامپزشکی و تمامی ارائه دهندگان هرگونه خدمات به این حیوانات"  قرار گرفته‌اند.

به همین دلیل گفته می‌شود که پت شاپ‌ ها نیز مشمول مالیات شده‌اند و براساس این فراخوان سازمان امور مالیاتی، باید مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان خود دریافت کنند.

تغییر مالیات ارزش افزوده به 10 درصد

زمان اجرای قانون مالیاتی برای پت شاپ ها

بر اساس اطلاعات درج شده در فراخوان ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی، از دی ماه 1402، کلیه پت شاپ‌ها مکلف به دریافت مالیات بر ارزش افزوده هستند تا این مالیات مستقیما به سازمان امور مالیاتی توسط پت شاپ‌ها پرداخت گردد. مجددا تاکید می‌کنیم که این مبلغ هیچ منافعی برای فروشگاه‌های پت شاپ ندارد و پت شاپ‌ها به صورت جداگانه مبلغ مالیات خودشان را در محاسبه‌ای جداگانه در فصول مالیاتی تعیین شده پرداخت می‌کنند.

 

میزان مالیات بر ارزش افزوده برای پت شاپ ها چقدر است؟

مبلغ مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از سوی پت شاپ‌ها دریافت می‌گردد، 10% خواهد بود. این مبلغ مستقیما به سازمان امور مالیاتی ارائه می شود.