بهترین نژاد گربه برای نگهداری در خانه

تاریخ ایجاد: یکشنبه 27 خرداد 1403

گربه‌ها یکی از جذاب‌ترین گونه‌های حیوانات خانگی محسوب می‌شوند که با عادات جالب و بامزه، می‌توانند همراهان خوبی برای ما باشند. معمولا مراقبت و نگهداری از گربه‌ها یک سرگرمی جذاب است. حتی گاهی توصیه روانشناسان برای درمان افسردگی، مراقبت و نگهداری از حیوانات خانگی است. شما به راحتی می‌توانید با انتخاب یک نژاد مناسب نگهداری در خانه، شروع یک زندگی جذاب را رقم بزنید. معمولا بهترین نژاد گربه برای نگهداری در خانه، باید براساس سبک زندگی شما مشخص شود. به همین دلیل در این بخش به بررسی لیستی از بهترین نژادهای گربه می‌پردازیم و ویژگی های هرکدام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید یک نژاد گربه را به سرپرستی بگیرید، همراه ما باشید.

نژاد گربه

چرا باید نژادهای مختلف گربه را بشناسید؟

شناخت انواع نژاد گربه، به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر انتخاب کنید و آگاهانه‌تر از شرایط نگهداری هرکدام این نژادها اطلاعات کسب کنید. در این بخش دلایلی که باید شناخت نژادهای مختلف گربه را جدی بگیرید، بررسی خواهیم کرد.

  • انتخاب بهتر: سبک زندگی هر فرد تعیین کننده محدودیت‌هایی است که باید در انتخاب مدنظر داشته باشد.  شناخت نژادهای مختلف گربه، به شما کمک می‌کند تا گربه‌ای را انتخاب کنید که با سبک زندگی شما و فضای خانه‌تان سازگار باشد. برخی از گربه‌ها نیاز به فضای بیشتری برای بازی و تحرک دارند، در حالی که برخی دیگر در آپارتمان‌های کوچک نیز به راحتی زندگی می‌کنند. پس شناخت بهتر انتخاب مطلوب‌تری را رقم می‌زند.
  • شناخت نیازهای هر نژاد: نژادهای مختلف گربه، نیازهای متفاوتی دارند. هر نژاد خلق و خوی خاصی دارد و توان بدنی، انرژی تحرک و شیطنت خاص خودش را بروز می‌دهد. شناخت این نیازها کمک می‌کند تا بتوانید هوشمندانه‌تر انتخاب کنید.
  • پیشگیری از مشکلات بهداشتی و ژنتیکی: برخی نژادهای گربه‌، مستعد مشکلات بهداشتی و ژنتیکی خاصی هستند. با شناخت این مشکلات، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهید یا تصمیم‌تان برای به سرپرستی گرفتن آن نژاد را ارزیابی مجدد کنید.
  • درک بهتر رفتارها و شخصیت گربه‌ها: هر نژاد گربه ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خاص خودش را دارد. شناخت این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند تا بهتر با گربه ارتباط برقرار کنید و عملکرد پیچیده او را به بهترین شکل ممکن برای خودتان ترجمه کنید. به این ترتیب گربه‌ای را انتخاب می‌کنید که با حالات روحی شما سازگارتر باشد.
  • آگاهی از میزان مو ریزی: برخی نژادها موهای بلند و پری دارند. در این نژادها نیاز به مراقبت های ویژه از مو وجود دارد. برس کشی روزانه، تمیز کردن مکرر خانه و تحمل مو ریزی گربه از مواردی است که با انتخاب این نژادها تجربه خواهید کرد.
  • تناسب با شرایط خانواده و افراد: اگر در خانه کودک، افراد مسن یا افراد مستعد حساسیت و مشکل تنفسی دارید، باید حتما نسبت به انتخاب گربه‌ای اقدام کنید که دارای موریزی محدودی باشد.
  • ایجاد محیط مناسب برای گربه: شناخت نیازهای محیطی هر نژاد به شما کمک می‌کند تا براساس ظرفیت موجود در خانه و امکاناتی که دارید، محیط مناسبی را ترتیب دهید. آگاهی از این موضوع کمک می‌کند تا براساس نیاز گربه فضای بهتری به او اختصاص دهید.
  •  ارتقاء کیفیت زندگی گربه: با درک بهتر از نیازها و رفتارهای گربه، می‌توانید به بهبود کیفیت زندگی او کمک کنید. این امر شامل تغذیه مناسب، مراقبت‌های بهداشتی و توجه به نیازهای عاطفی و روانی گربه است. شما با دانستن این جزییات می‌توانید سرپرست مسئول‌تری باشید.
  • پیشگیری از بروز مشکلات رفتاری: شناخت ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری هر نژاد، به شما امکان می‌دهد تا از بروز هرگونه مشکل رفتاری جلوگیری کنید.

یادتان باشد که نگهداری از گربه‌ها در خانه، یک اقدام لذتبخش است. اما باید آگاهانه نسبت به آن اقدام کنید تا براساس سبک زندگی شخصی و پارامترهای این‌چنینی همه چیز را ترتیب دهید.

بهترین نژاد گربه برای نگهداری در خانه

معرفی بهترین نژاد گربه برای نگهداری در خانه

 در این بخش به رایج‌ترین و محبوب‌ترین نژادهای گربه در ایران اشاره می‌کنیم و ویژگی رفتاری هرکدام از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

گربه پرشین

 1. گربه‌ نژاد پرشین (Persian)

گربه پرشین با اصالت ایرانی یکی از انتخاب‌های رایجی است که می‌توانید تجربه کنید. این گربه‌ها چهره پهن، بینی کوتاه، چشم‌های بزرگ و موهای بلند و پرپشت دارند. ظاهر این نژاد بسیار دوست داشتنی و اشرافی است. شخصیت آرام، مهربان و نسبتا غیرفعال در این نژاد یک انگیزه اساسی برای به سرپرستی گرفتن آن است. شما برای نگهداری از این نژاد باید حتما شرایط خاصی داشته باشید. چرا که مراقبت از موهای بلند و پرپشت این نژاد کار آسانی نیست و  نیاز به برس کشیدن روزانه دارد تا از گره خوردن و ریختن زیاد مو جلوگیری شود. هرچند نیاز گربه‌ها برای استحمام محدود است اما رعایت بهداشت، تمیز کردن دست و پا و نواحی ادرار و مدفوع ضروری است. در پرشین کت، ریزش مو نسبتاً زیاد است و در فصول خاصی از سال بیشتر می‌شود.

اسکاتیش فولد

 2. گربه‌ نژاد اسکاتیش فولد (Scottish Fold)

یکی دیگر از محبوب‌ترین نژادهای گربه برای نگهداری در خانه، اسکاتیش فولد است. این نژاد ظاهر بسیار دوست داشتنی دارد.  گوش‌های تاشده، صورت گرد و بدن متوسط راز محبوبیت این نژاد بامزه است. شخصیت اسکاتیش بسیار بازیگوش، اجتماعی و مهربان است. موهای این نژاد به بلندی پرشین نیست اما باز هم ضروریت مراقبت و برس کشی روزانه در آن احساس می‌شود. یادتان باشد که توجه به این موضوع در بحث کنترل میزان ریزش مو نیز اهمیت بالایی دارد. این نژاد مثل تمام گربه‌ها نسبتاً نیاز کمی به حمام دارد، اما نظافت گوش‌ها باید مکرر بررسی شود. ریزش موی این نژاد متوسط است. اما بروز مشکلات در گوش و عفونت‌های مکرر به عنوان یک بیماری رایج شناخته می‌شود.

گربه سیامی

 3. گربه‌ نژاد سیامی (Siamese)

یکی دیگر از محبوب‌ترین نژادهای گربه برای نگهداری در آپارتمان، گربه سیامی است. این گربه با دارا بودن بدنی لاغر و ظاهری دوست داشتنی، موفق به جلب نظر افراد زیادی شده است. بدن کشیده این نژاد با گوش‌های بزرگ و چشم‌های آبی نافذ موجب می‌شود تا یک انتخاب عالی برای علاقه‌مندان به گربه‌های خاص باشد. رفتار سیامی بسیار ویژه است. این نژاد پر سر و صدا است و به اصطلاح بسیاری از سرپرستان، با شما حرف می‌شود. شخصیت اجتماعی این نژاد ترس کمتری نسبت به شلوغی و مهمان دارد. گربه نژاد سیامی موهای کوتاهی دارد و ضرورت رسیدگی به موها در این نژاد بسیار اندک است. گربه های سیامی به دلیل موها کوتاه، نیاز به نظافت کمتری نسبت به سایر نژادها دارا هستند. به همین دلیل می‌توان گفت که شرایط نگهداری از این نژاد بسیار آسان تر است.

گربه  نژاد مین کون

 4. گربه‌ نژاد مین کون (Maine Coon)

گربه مین کوین یک نژاد دوست داشتنی و جذاب از بین گربه‌ها است.  این گربه‌ها ‌جثه بزرگی دارند و با دست و پاهای کشیده بسیار جذاب هستند. موهای بلند و بدن عضلانی در این گربه‌ها به شدت خواستنی است. شخصیت این نژاد بسیار دوستانه، هوشیار و اجتماعی است که برای زندگی در یک خانه بسیار مطلوب است. موهای این نژاد چندان بلند نیست و سایز متوسطی دارد؛ اما برای مراقبت از آن باز هم نیاز به برس کشی جدی خواهید داشت. این کار ریزش موها را کنترل می‌کند. گرفتن ناخن‌ها، تمیز کردن گوش‌ها و مسواک زدن از رایج‌ترین مراقبت‌هایی است که در پروسه نگهداری از این نژاد باید انجام دهید. ریزش مو نسبتاً زیاد است در این نژاد دیده نمی‌شود اما باز هم بستگی به شرایط بدنی و سبک زندگی او دارد.

نژاد بورمس (Burmese)

 5. گربه‌ نژاد بورمس (Burmese)

گربه بورمس یک نژاد جذاب و زیبا است که با ظاهر خاص خودش موفق شده تا افراد زیادی را مجذوب کند. ظاهر دوست داشتنی با بدن عضلانی، موهای کوتاه و صورتی گرد که با گوش‌های بزرگ خودشان را زیباتر نشان می دهند، از ویژگی‌های بارز این نژآد است. گربه‌های نژاد بورمس با شخصیت مهربان، بازیگوش و اجتماعی می‌توانند یک دوست هیجان انگیز در خانه باشند.  شما به راحتی می‌توانید بدون دغدغه مراقبت‌های پیچیده از موهای این نژاد، یک تجربه عالی داشته باشید. حتی نیاز روزانه به برس کشی در این نژاد وجود ندارد. ریزش مو اندک، یک ویژگی عالی برای گربه بورمس است.

رگدال

 

 6. گربه‌ نژاد رگدال (Ragdoll)

صورت سفید و پوزه تیره در گربه رگدال یکی از دوست داشتنی‌ترین آیتم‌هایی است که ذهن هرکسی را به خودش جلب می‌کند. ظاهر رگدال به شکلی است که می‌توان گفت بدنی بزرگ و قدرتمند برای او تعریف شده است. موهای نیمه بلند، پوزه تیره و چشم‌های آبی یک ترکیب هیجان انگیز ایجاد کرده است. شخصیت این نژاد بسیار آرام و مهربان است. شما به راحتی می‌توانید این گربه دوست داشتنی را بدون دردسرهای گربه های مو بلند، نگهداری کنید. نظافت رگدال بسیار ساده است و دردسر خاصی برای‌تان ایجاد نخواهد کرد. مراقبت از گوش‌ها و تمیز کردن چشم‌ها در این نژاد اقدام مهمی است. ریزش مو گربه رگدال چندان زیاد نیست. شما به راحتی می‌توانید با یک رسیدگی ساده، به راحتی از این نژاد مراقبت کنید.

گربه  نژاد بنگال

 7. گربه‌ نژاد بنگال (Bengal)

اگر عاشق گربه‌های خاص با ظاهری جذاب و دوست داشتنی باشید، قطعا انتخاب نژاد بنگال برای‌تان یک گزینه فوق‌العاده خواهد بود. این نژاد  بدن عضلانی و ورزیده‌ای دارد. پوست خاص و موهای رنگی این نژاد به شکل خال های منظم و جذاب موفق شده است تا افراد زیادی را به سمت خودش بکشاند. از ویژگی‌های خلقی این نژاد می‌توان به انرژی بالا و بازیگوشی او اشاره کرد. موهای این نژاد کوتاه است و برس کشی روزانه چندان ضروری نیست. رسیدگی محدود شرایط نگهداری از این نژاد را آسان کرده است.

نژاد بیرمن (Birman)

 8. گربه‌ نژاد بیرمن (Birman)

یک مورد جذاب از بهترین نژاد گربه برای نگهداری در خانه، گربه بیرمن است. این نژاد با ظاهری خاص و موهای نقره‌ای کرم خودش را در دل هر کسی جا می دهد. زیبایی ظاهری این نژاد با چشم‌های آبی و موهای پشمالوکه تفاوت رنگ جالبی در چشم و گوش‌ها دارد، دل هر گربه دوستی را می‌برد. سایز بدن این نژاد متوسط است و موهای نیمه بلند او نیازمند نگهداری و رسیدگی منظم است. شخصیت آرام، مهربان و اجتماعی در این نژاد یک شاخص مهم در انتخاب و نگهداری است.جالب است بدانید با وجود موهای نسبتا زیاد، این نژاد ریزش مو کمی دارد.