دلایل خارش بدن سگ چیست؟ و برای حل این مشکل چه اقداماتی باید انجام بدهیم؟

تاریخ ایجاد: سه شنبه 9 اسفند 1401

حتی ما آدم‌ها ممکن است احساس خارش کنیم که این یک امر طبیعی بوده و در دنیای سگ‌ها هم این موضوع عادی است. اما اگر سگ شما بیش از حد احساس خارش کند و دائماً در حال خاراندن خود باشد (بیشتر از 4و5 بار در روز) یا فقط نقطه خاصی از بدن خود را بخاراند و باعث شود که شب‌ها نتواند به راحتی بخوابد، دیگر این موضوع طبیعی نیست و سگ شما از موضوعی رنج می‌برد و وظیفه شماست که علت خارش بدن سگ تان را پیدا کنید.

خارش در سگ‌ها بسیار اذیت کننده بوده و نباید نادیده گرفته شود و از طرفی هم جای نگرانی نیست؛ زیرا راه‌های درمان خانگی و راحتی وجود دارد که در این مقاله از پت شاپ پت راید مارکت به آنها می‌پردازیم.

علت خارش بدن سگ

خارش بدن سگ، نوعی بیماری نیست اما جزء علائم یک بیماری به شمار می‌آید. خارش در سگ‌ها می‌تواند دلایلی مانند انگل که بر روی سطح پوست اتفاق می‌افتد، باشد و یا می‌تواند بخاطر اتفاقاتی که در درون بدن سگ به‌وجود می‌آید، باشد. خارش جزء رایج‌ترین مشکلات در بین سگ‌ها است و از طرفی تشخیص دلیل آن نیاز به تخصص دارد؛ در ادامه به برخی از دلایل آن می‌پردازیم:

انگل‌ها و سگ‌ها

انگل‌ها یکی از رایج‌ترین دلایل خارش در سگ‌ها است و خیلی زود باید شناسایی شوند و این مشکل را حل کرد. یکی از مهم‌ترین انواع انگل،‌ کک است که اگر نتوانید آن‌ها را از بین ببرید، به علت سرعت تکثیر زیادی که دارند، می‌توانند مشکل‌ساز شوند و هزینه زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

کنه‌ها نوع دیگری از انگل‌ها هستند که به بدن سگ‌ها می‌چسبند و خون سگ را انقدر می‌مکند تا پر از خون شده و می‌افتند؛ تشخیص و دیدن کنه‌ها سخت است اما جای گزیدن و قرمزی آن مشخص است. انگل‌ها بخاطر اینکه می‌توانند ناقل بیماری‌های زیادی باشند، اگر در سگ دیده شدند، سریعاً باید سگ را درمان کنید.

راه‌حل پیشنهادی ما برای برطرف کردن این مشکل استفاده از اسپری‌ها و شامپو‌های ضد کک و کنه است.

خارش بدن سگ

آلرژی و حساسیت در سگ‌ها

آلرژی و حساسیت در بین سگ‌ها مثل حساسیت‌های ما انسان‌ها است و از علائم آن می‌توان به آبریزش بینی، عطسه، خارش و... اشاره کرد. آلرژی اگر در فصل مشخصی از سال اتفاق بی‌افتد، احتمالاً حساسیت فصلی است ولی اگر این اتفاق دائمی باشد، حساسیت به موادی در محیط زندگی سگ است.

همچنین، این حساسیت‌ها می‌تواند باعث به‌وجود آمدن بیماری به اسم درماتیت پوستی شود که تاثیر زیادی در خارش سگ‌ها دارد. از دیگر دلایل خارش آلرژیک سگ‌ها می‌توان به نیش حشرات و حساسیت‌های غذایی اشاره کرد.

عفونت پوستی در سگ ها

عفونت پوستی مثل قارچ‌ها و باکتری‌ها در سطح بدن سگ به‌وجود می‌آیند که خارش این قارچ‌ها موجب بیماری درماتیت پوستی می‌شود. همچنین، عفونت‌های پوستی می‌تواند باعث کچلی و ریزش مو در سگ‌ها شود.

خشکی پوست در سگ ها

خشکی پوست در سگ‌ها می‌تواند دلایلی مانند سرمای زمستان، شنا در آب‌هایی با درصد کلر بالا، شستن سگ با شامپو بچه و صابون‌ های غیر استاندارد و... داشته باشد.

درمان خارش بدن سگ‌ ها

در صورتی که خارش سگ شما خفیف باشد، می‌توانید از درمان‌های خانگی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، استفاده کنید. اما چنانچه بعد از مدتی این درمان‌ها تاثیری نداشت، لازم است که سگ خود را نزد دامپزشک ببرید.

حمام سگ با جو دوسر

جو دوسر یکی از انواع غلات است که باعث از بین رفتن آلرژی و کاهش التهاب می‌شود، در نتیجه، به رفع خارش سگ کمک می‌کند. کافیست جو دوسر را پودر کرده و آن را بجوشانید و مایع حاصل را درون آبی که سگ در آن حمام می‌کند، بریزید.

حمام کردن سگ با چای سبز

یکی دیگر از روش‌هایی که باعث کاهش التهاب و رفع خارش می‌شود، شستن سگ با چای سبز است؛ کافیست همانند جوشانده جو دوسر، چند کیسه چای سبز را به مدت 5 دقیقه درون آبی که قرار است سگ در آن دوش بگیرد، بریزید.

استفاده از ژل آلوئه‌ورا برای سگ

آلوئه‌ورا نه تنها در رفع خارش خیلی تاثیر دارد بلکه در رفع انواع مریضی‌های پوستی هم کمک می‌کند، فقط کافی است که ژلی که درون آلوئه‌ورا است را بر روی محل خارش سگ قرار دهید.

خارش سگ

استفاده از مخلوط سرکه و آب برای خارش سگ

شما می‌توانید با مخلوط 50% آب و 50% سرکه در منزل یک اسپری ضد خارش درست کنید؛ آن را در درون یک آب‌پاش ریخته و بر روی محل خارش اسپری نمایید. حتماً به صورت اسپری از آن استفاده کنید تا به زخم‌های باز سگتان برخورد نکند. همچنین، اگر محل خارش بر روی پنجه سگتان قرار دارد، می‌توانید پنجه سگتان را درون ظرفی حاوی مخلوط سرکه و آب بزارید.

مخلوط جوش شیرین و آب برای درمان خارش بدن سگ ها

حاصل مخلوط جوش شیرین و آب، یک خمیر غلیظ است که باید حدود 20 دقیقه آن را بر روی محل خارش قرار دهید و بعد از جدا کردن خمیر، آن نقطه را آب بگیرید تا کامل پاک شود. اگر خارش در بدن سگ شما محدود به یک نقطه نیست و کل بدن خارش دارد، باید جوش شیرین را درون آبی که قرار است سگ شما در آن حمام کند، بریزید.

استفاده از اسیدهای امگا 3 برای خاریدن بدن سگ

یکی دیگر از روش‌های تاثیرگذار استفاده از اسید‌های امگا3 است. همانطور که گفتیم، خشکی پوست سگ می‌تواند باعث ایجاد خارش شود و با مالیدن امگا3 به قسمت‌های خشک، می‌توانید این مشکل را حل کنید.

ماساژ روغن

از دیگر روش‌ها رفع خارش می‌توان به ماساژ با روغن‌های ضد التهاب مانند روغن نارگیل، روغن درخت چای و... اشاره کرد. حتماً به این نکته دقت کنید که برخی از روغن‌های ضد التهاب، سمی بوده و باید مراقبت کنید تا سگ شما هنگام ماساژ، نواحی که آغشته به روغن است را لیس نزند.

بهترین و موثر ترین روش درمان خارش بدن سگ

استفاده از داروی ضد خارش برای سگ ها یکی از بهترین و قطعی ترین روش های درمان خارش سگ است. در این زمینه آمپول های ضد خارش و اسپری های زیادی موجود هستند اما بهترین آن قرص ضد خارش آپوکوئل میباشد.

قرص ضد خارش آپوکوئل apoquel

قرص ضد خارش سگ آپوکوئل

قرص ضد خارش سگ آپوکوئل داروی جدیدی است که متفاوت از سایر داروها عمل می‌کند. به صورت قرص‌های نسخه‌ای برای سگ‌های 12 ماهه و بزرگتر مصرف می‌شود که مستقیما به سراغ منشا خارش آلرژیک می‌رود. 

سریع

خارش آلرژیک را طی 4 ساعت تسکین داده و ظرف 24 ساعت آن را تحت کنترل می‌گیرد.

تاثیرگذار

به سراغ منشا مشکل رفته تا خارش و التهاب سگ را تسکین دهد. آپوکوئل علاوه بر کاهش خارش، به کاهش التهاب، قرمزی یا تورم پوست نیز کمک می‌کند. بنابراین سگ شما در سریع‌ترین زمان ممکن احساس بهتری خواهد داشت.

بی‌خطر

می‌توان به صورت بلند مدت یا کوتاه مدت برای درمان سگ‌های 12 ماهه یا بزرگتر استفاده شود.

نکات مهم برای رفع خارش بدن سگ

  1. انتخاب شامپو و صابون‌های مناسب
  2. چکاپ منظم
  3. دریافت رژیم غذایی مناسب از دامپزشک

جمع بندی

ما در این مقاله به بررسی دلایلی که بیشترین احتمال را برای خارش بدن سگ‌ دارند، پرداختیم و روش‌هایی را برای درمان این موضوع معرفی کردیم. ناگفته نماند که روش‌های گفته شده کلی بوده و ممکن است تاثیری در روند درمان نداشته باشد؛ برای اینکه تخصصی‌تر و سریع‌تر بتوانید سگ خود را درمان کنید، بهترین راه دامپزشک است؛ زیرا با تشخیص درست، روش درمانی بهتری را پیش می‌گیرد. 

سوالات متداول

مهم‌ترین علت خارش بدن سگ ها چیست؟

1.انگل 2.آلرژی و حساسیت 3.عفونت پوستی 4.خشکی پوست

آیا خارش در بدن سگ یک موضوع جدی است؟

خارش در دنیای سگ‌ها همانند دنیای ما انسان‌ها یک اتفاق طبیعی است و جای نگرانی نیست، اما چنانچه سگ شما به طور دائم و قابل توجهی خود را بخاراند، طبیعی نیست و باید هر چه زودتر این مشکل رفع شود.

چه موقع باید از دامپزشک کمک بگیریم؟

در صورتی که خارش مقطعی باشد، عادی بوده و نیاز به دامپزشک نیست؛ اما اگر خارش‌ها دائمی باشد و علائمی مانند افسردگی، بی‌خوابی و کم اشتهایی را در سگ خود دیدید سریعاً از دامپزشک کمک بگیرید.

بیماری جرب سگ