واکسن های ضروری توله سگ و زمان انجام آن ها

تاریخ ایجاد: شنبه 13 اسفند 1401

اگر به تازگی صاحب توله سگی بامزه شده‌اید، حتما دغدغه‌های بسیاری برای سلامتی و نگهداری این حیوان دوست داشتنی خواهید داشت؛ در این مقاله از پت شاپ پت راید مارکت سعی بر این شده است تا اطلاعات لازم برای واکسن توله سگ (زمان واکسن توله سگ) و حفظ سلامتی آن از طریق واکسیناسیون توله سگ در اختیار شما قرار گیرد.

با توجه به زندگی مسالمت آمیز حیوان و انسان به عنوان همدم و مونس، لازم است توجه ویژه‌ای در جهت سلامت حیوان انجام شود؛ زیرا که بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ، گاهی بسیار خطرناک و کشنده خواهند بود.

امروزه، علم دامپزشکی و معاینات منظم، این امکان را به دکتر دامپزشک می‌هد تا اقدامات لازم برای پیشگیری از هر گونه بیماری‌های عفونی واگیردار و حتی انگل‌ها را قبل از مبتلا شدن انجام دهد. واکسن توله سگ، بیشتر به منظور جلوگیری از بیماری‌های عفونی انجام می‌شود؛ زیرا که یکی از دلایل رایج مرگ و میر توله سگ‌ها به علت مبتلا شدن به بیماری‌های عفونی است. واکسیناسیون توله سگ باعث ایمنی آن از مبتلا شدن و انتقال بیماری به سگ‌های دیگر خواهد شد. از طرفی زمان واکسن توله سگ بسیار پر اهمیت است که به موقع باشد.

رعایت برنامه مرتب و منظم واکسن توله سگ بسیار مهم خواهد بود. نظم در معاینات دامپزشکی بصورت یک برنامه در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها یکی از عوامل مهم در سلامت حیوان است.

این مطلب را هم بخوانید: جرب سگ چیست؟ پپیشگری و درمان

واکسن حیوانات چیست؟

واکسن‌ها در واقع آنتی ژن‌هایی هستند که باعث مبتلا شدن حیوان به خفیف ترین حالت بیماری مورد نظر می‌شوند تا حیوان در مقابل بیماری شدید مصونیت و ایمنی پیدا کند. در واقع، هدف از واکسن زدن، شناسایی آنتی ژن‌ها به سیستم ایمنی حیوان است. بعد از شناختن بیماری توسط آنتی ژن‌ها به محض قرار گرفتن حیوان در شرایط بیماری زا، سیستم ایمنی، مهاجم را شناخته و با آن مقابله می‌کند.

بهترین زمان  واکسن توله سگ، درست از زمان ورود به منزلتان یا به عبارتی سن 6 تا 8 هفتگی است که باید به صورت مرتب، هر سه هفته یکبار تکرار شود تا سگ به چهار ماهگی برسد.

لازم به ذکر است که در صورتی که مادر توله، واکسینه شده باشد، از طریق شیر مادر، توله سگ نیز آنتی بادی‌های مورد نیاز را دریافت می‌کند. به عبارتی تا زمانی که توله از شیر مادر استفاده می‌کند، نیازی به واکسن زدن ندارد و زمانی که از شیر گرفته شود، باید واکسیناسیون شروع گردد.

واکسیناسیون عوارض جانبی کمی خواهد داشت که در مقابل مزایای بسیار زیاد آن قابل چشم پوشی هستند. عوارض معمولا خیلی ناچیزند از قبیل ضعف، تب، شوک آنافیلاکتیک یا آنوفیلاکسی، اسهال، درد محل تزریق، استفراغ، تند تند نفس کشیدن و کم شدن اشتها؛ بنابراین، بهتر است بعد از تزریق واکسن توله سگ، حیوان 24 ساعت تحت نظر باشد.

اثربخشی واکسن توله سگ از چند روز تا چند هفته ممکن است زمانبر باشد. اغلب واکسن‌ها به صورت کمپلکس یا پلی‌والان هستند؛ یعنی چند واکسن با یک دوز مشخص با یک بار تزریق انجام می‌شود. برای مثال واکسن DHPP که یک واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های دیستمپر، هپاتیت و پاراآنفولانزا است.

زمان‌ واکسن توله سگ

واکسن های سگ

دو نوبت اصلی و ضروری که باید واکسن به توله تزریق شود، در سه ماهگی و چهار ماهگی است. در سه ماهگی که سیستم ایمنی توله در حال تقلیل رفتن است، ممکن است آنتی بادی که در شیر مادر بوده است؛ هنوز در خون توله وجود داشته باشد؛ بنابراین، مانع از شکل گرفتن ایمنی فعال در بدن توله شود؛ به همین دلیل در چهار ماهگی واکسن مجدد تزریق می‌شود تا اطمینان حاصل شود که ایمنی فعال در توله بوجود آمده است. برای بالا بودن سیستم ایمنی بدن حیوان، بهتر است هر ساله یکبارتزریق واکسن انجام شود. سگ‌ها بیشترین واکنش را در زمان تولگی در مقابله با بیماری‌های عفونی دارند؛ پس بجز زمانی که نیاز به نقل و انتقال است، بهتر خواهد بود که در محل نگهداری خود در منزل باشند.

در شرایطی که توله در تماس با سگ‌های دیگر است، از سلامت سگ‌های دیگر و واکسیناسیون آنها اطمینان حاصل کنید، تا توله مبتلا به بیماری نشود. لازم است دامپزشک قبل از تزریق واکسن سلامتی توله را کاملا بررسی کند تا مشکلی برای توله پیش نیاید. این بررسی شامل اندازه‌گیری درجه حرارت، نبض و تنفس حیوان... می‌باشد.

برنامه واکسیناسیون توله سگ به دو دسته تقسیم می‌شوند، واکسن‌های ضروری و واکسن‌های غیر ضروری که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم:

معرفی واکسن های ضروری برای توله سگ

واکسن پاروویروس

پاروویروس یکی از شایع‌ترین و مقاوم‌ترین ویروس‌هاست. بیماری عفونی بسیار واگیردار است که در سگ‌های واکسینه نشده 90% باعث مرگ خواهد شد. این بیماری باعث اسهال خونی و استفراغ می‌شود. بیماری پاروویروس از طریق حیوان آلوده، مدفوع و ترشحات حیوان آلوده به حیوان دیگر انتقال داده می‌شود. بعد از تزریق واکسن این بیماری، ممکن است دو هفته طول بکشد تا حیوان ایمن شود.

واکسن دیستمپر سگ

بیماری ویروسی تاثیرگذار بر ریه، سیستم عصبی و روده است که بسیار خطرناک و حتی کشنده خواهد بود. هیچ درمان قطعی برای این بیمار وجود ندارد و تنها راه موثر جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

واکسن هاری سگ

این بیماری از خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین بیماری‌های سگ بشمار می‌رود. هاری یک بیماری ویروسی است که اعصاب نخاعی و مغز حیوان و حتی انسان را مورد حمله قرار می‌دهد؛ در بیشتر مواقع، عامل هاری انسان سگ‎‌ها بوده‌اند؛ بنابراین، برای حفظ سلامت سگ و صاحبان آن تزریق این واکسن بسیار مهم است.

واکسن هپاتیت سگ

این بیماری در توله سگ‌ها بسیار کشنده است و نوعی بیماری عفونی است که ابتدا کبد را درگیر می‌کند و بعد از آن کلیه، طحال، ریه  و دیگر اعضا درگیر می‌شود.

واکسن پاراآنفولانزا

بیماری که رگ‌های خونی سگ را درگیر می‌کند و در شرایط حاد باعث سرفه های خونی می‌شود. این بیماری نوعی آنفولانزا است که بشدت واگیردار است.

آشنایی با واکسن‌های غیر اصلی سگ

واکسیناسیون توله سگ

غیر اصلی یا واکسن‌های اختیاری توله، به بعضی از واکسن‌ها گفته می‌شود که با توجه به شرایط خاص، محل زندگی توله و تشخیص دامپزشک تزریق می‌شود و لازم به تزریق عمومی نیست؛ یعنی در شرایط آب و هوایی خاص و موقعیت مکانی و منطقه‌ای نیاز به تزریق آن می‌شود. از معروف‌ترین واکسن‌هایی که می‌توان نام برد، لپتوسپیروز است. به عبارت دیگر، واکسن‌های غیر اصلی، واکسن هایی هستند که با توجه به شرایط خاص زندگی سگ به شکل ترکیبی یا چند‌گانه  تزریق می‌شوند؛ از قبیل لپتوسپیروز، کنل کاف، ژیاردیا بوردتلا، واکسن بیماری لایم و کرونا ویروس.

یکی از بهترین برنامه‌های پیشنهادی واکسیناسیون توله سگ به شرح زیر است:

  • 6 تا 10 هفتگی برای پیشگیری بیماری‌های پارا آنفولانزا، هپاتیت، پاروویروس، دیستمپر (بیماری سگ‌های جوان) و کنل کاف
  • 11 تا 14 هفتگی برای پیشگیری بیماری‌های پارا آنفولانزا، هپاتیت، پاروویروس، دیستمپر، کنل کاف، آنفلانزای سگ سانان (با توجه به شرایط زندگی سگ تزریق می‌شود) و لپتوسپیروز
  • 15 تا 16 هفتگی برای پیشگیری بیماری‌های پارا آنفولانزا، هپاتیت، پاروویروس، دیستمپر، کنل کاف، آنفلانزای سگ سانان، لپتوسپیروز و هاری

واکسن‌های چندگانه در سگ‌های بالاتر از 16 هفته یا بزرگتر از 3 تا 4 ماه تزریق شود.