قارچ پوستی در سگ ها

تاریخ ایجاد: دوشنبه 29 آبان 1402

از روزی که سرپرستی یک سگ زیبا و باوفا را برعهده می‌گیرید، مسئولیت شما برای مراقبت از او آغاز می‌شود. فراهم کردن یک زندگی استاندارد برای بهبود کیفیت زندگی او ضروری است. در این مسیر، توجه و آگاهی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. شما باید آگاهانه برای شناخت بیماری‌های رایج در سگ‌ها اطلاعات کسب کنید و روش‌های پیشگیری و درمان را بدانید. قارچ پوستی در سگ ها یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند دردسر ساز شود. به همین دلیل لازم است به عنوان سرپرست پت، اطلاعاتی جامع در خصوص قارچ پوستی در سگ ها کسب کنید. در این بخش قصد داریم جزییاتی از قارچ پوستی را بررسی کنیم و نکات پیدا و پنهان آن را مرور کنیم.

پس تا پایان در کنار ما بمانید تا پاسخ سوالات‌تان را کشف کنید.

قارچ پوستی در سگ ها

بیماری قارچ پوستی در سگ ها چیست؟

عفونت قارچی یک مشکل پوستی بسیار شایع در سگ‌ها است که توسط گونه‌های مختلف قارچ ایجاد می‌شود. رایج‌ترین گونه قارچ پوستی Microsporum و Trichophyton است. بیماری قارچ پوستی در سگ ها به عنوان "Ringworm" نیز شناخته می‌شود. علائم عفونت قارچی در سگ با انسان مشابه است. معمولا بروز قرمزی در سطح پوست، پوسته پوسته شدن، خارش، ریزش مو و موارد این‌چنینی می‌تواند از نشانه‌های رایج عفونت قارچی باشد. در چنین شرایطی برای تشخیص و درمان عفونت قارچی در سگ، نمونه برداری ضروری است. دامپزشک با بررسی علائم، نمونه را به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا نتیجه آن تعیین کننده روش درمان باشد. معمولا درمان این بیماری شامل مصرف داروهای ضدقارچ، شامپوهای مخصوص و حفظ بهداشت ناحیه مدنظر است. به دلیل ریسک سرایت، معمولا با مشاهده علائم در یکی از سگ‌ها، مابقی سگ‌ها و گربه‌های خانگی نیز بررسی می‌شوند و بروز این مشکل در پوست افراد خانواده نیز ارزیابی می‌شود. در طول دوره درمان، باید ارتباط سگ مبتلا به قارچ را با سایرین محدود نمایید تا از انتقال عفونت و گسترش آن جلوگیری کنید.

بیماری پوستی سگ ها

چرا قارچ پوستی در سگ ها ایجاد می‌شود؟

شاید برای شما هم سوال باشد که دلیل ایجاد عفونت قارچی در سگ‌ها چیست؟ چرا سگ‌ها در سطح پوست چنین عارضه ای را تجربه می‌کنند؟ در بررسی این موضوع باید به موارد زیر توجه نمایید تا آگاهانه امکان بررسی و تصمیم گیری داشته باشید.

  • تماس با حیوانات آلوده یا محیط آلوده: سگ‌های سالم، در صورت تماس با محیط آلوده، اشیا آلوده و حیوانات آلوده، به این بیماری پوستی مبتلا می‌شوند. ترشحات عفونی در سطح پوست حیوان آلوده، توانایی انتقال بالایی دارد.
  • ضعف سیستم ایمنی: سگ‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به دلیل آسیب پذیری بالا، خیلی سریع‌تر به عفونت قارچی مبتلا می‌شوند. این سگ‌ها به دلیل بیماری‌های مزمن، استرس بالا، بهبودی پس از یک دوره مریضی طولانی و موارد این‌چنینی، دچار بیماری می‌شوند. این مشکل می‌تواند زمینه ساز ابتلای آن‌ها به عفونت قارچی را رقم بزند.
  • سن: یکی از پارامترهای ابتلا به قارچ پوستی، سن و سال است! معمولا سگ‌های خیلی جوان و خیلی پیر، به دلیل سیستم ایمنی نسبتا ضعیف‌تر، ریسک ابتلای بالاتری را تجربه می‌کنند.
  • محیط پر ریسک: در برخی محیط‌ها رفت و آمد سگ‌ها بالا است. وجود سگ‌های بومی نیز، می‌تواند ریسک آسیب و ابتلا را افزایش دهد. به همین دلیل لازم است تا هوشمندانه در خصوص انتقال عفونت قارچی با جدیت عمل کنید.
  • عدم رعایت بهداشت: یکی از دلایلی که موجب بروز بیماری قارچ پوستی در سگ ها می‌شود، عدم رعایت بهداشت است. این امر موجب می‌شود سگ‌ها بیشتر در معرض ابتلا به قارچ پوستی باشند.

رطوبت: یکی از عواملی که می‌تواند ریسک ابتلا به قارچ پوستی در سگ ها را افزایش دهد، رطوبت است. حضور در آب و هوای مرطوب یا عدم خشک کردن کامل بدن سگ پس از استحمام یا خیس شدن در طبیعت، ریسک ابتلا به بیماری قارچ پوستی را افزایش می‌دهد.

درمان قارچ پوستی در سگ ها

علائم قارچ پوستی سگ چیست؟

با توجه به ریسک ابتلای نسبتا بالا، بهتر است بدانید که علائم عفونت قارچی در سگ‌ها چیست و چطور می‌توان با مشاهده زنگ خطرها، در این خصوص اقدام جدی‌تری را انجام داد؟

  • تشکیل حلقه‌های دایره‌ای: یکی از ویژگی‌هایی که می‌توانید به وسیله آن قارچ پوستی را شناسایی کنید، ایجاد حلقه دایره‌ای در سطح پوست است. این حلقه در نواحی مثل پاها، سطح پوست بدن، نواحی گوش و پاهای سگ دیده می‌شود. به این ترتیب می‌توانید زمان سشوار کشی، متوجه این امر شده و شرایط را برای درمان فراهم کنید.
  • قرمزی و التهاب پوست: یکی از دلایلی که منجر به بروز قرمزی در سطح پوست می‌شود، عفونت قارچی است. به این ترتیب با بررسی پوست سگ در نواحی پر ریسک، می‌توانید متوجه ریسک بروز این امر شده و روش های درمانی را پیش بگیرید.
  • پوسته ‌پوسته شدن: پوسته ‌پوسته شدن یا لایه‌لایه شدن پوست یکی از نشانه‌های بروز عفونت قارچی است. به این ترتیب می‌توانید با مشاهده چنین علائمی، از دامپزشک کمک گرفته و روش درمان را پیش بگیرید. خارش: سگ مبتلا به عفونت قارچی، معمولا دچار خارش می‌شود. شما به راحتی می‌توانید با مشاهده حالات سگ در زمان خارش، به ریسک این مشکل پی ببرید و برای درمان از روش‌های مورد نیاز استفاده نمایید.

تغییر رفتار سگ: در بسیاری از موارد، عفونت قارچی می‌تواند زمینه ساز بروز تغییر در رفتار سگ شود. به این ترتیب علائمی مثل خارش، لیس زدن مداوم و تلاش برای کشیدن ناحیه قارچی بر روی سطحی مثل فرش، می‌تواند نشانه‌های هشدار باشد.

علائم قارچ پوستی سگ

درمان خانگی قارچ پوستی در سگ ها

اطلاع از درمان قارچ پوستی، به شما کمک می‌کند تا در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، برای درمان اقدام کنید. برخی از اقدامات درمان خانگی می‌تواند روند درمان را تسریع کرده و شانس بهبودی را افزایش دهد. هرچند داروها و شامپوها، باید همگی توسط دامپزشک پس از معاینه و تشخیص دقیق توصیه شود. اما به هر حال استفاده مداوم و اصولی از داروها و توصیه‌های دامپزشک، سرعت بهبودی را تسریع می‌کند و از انتقال قارچ به نواحی دیگر و افراد دیگر پیشگیری خواهد کرد.

  • استفاده از شامپوها: شست و شوی بدن سگ با شامپوهای ضد قارچ مخصوص، بهترین کاری است که می‌توانید در این موارد انجام دهید. استفاده از این شامپوها مطابق توصیه پزشک و جزییات نوشته شده بر روی شامپو انجام می‌شود. به این ترتیب پس از استفاده کمی صبر می‌کنید و به خوبی بدن سگ را با آب شست و شو می‌دهید. استفاده از دستکش در این شرایط الزامی است.
  • کرم‌های ضد قارچ: یکی دیگر از ابزارهای درمان قارچ پوستی در سگ‌ ها، استفاده از کرم های ضد قارچ است. با استفاده از محصولاتی مثل کلوتریمازول، میکونازول یا تربینافین می‌توانید این شرایط را بهبود بخشید.
  • استفاده از اسید بوریک: اسید بوریک به عنوان یک محلول ضد قارچ بسیار کاربردی شناخته می‌شود. این محصول باید با آب مخلوط شود و به وسیله پارچه نرم بر روی محل ایجاد قارچ پوستی قرار داده شود. طریقه استفاده معمولا توسط دامپزشک شرح داده می‌شود.
  • تغییرات در تغذیه: تغییر اصول تغذیه و رسیدگی بهتر به آن می‌تواند بدن سگ را تقویت کرده و برای مقابله با عفونت قارچی آماده کند. استفاده از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین‌های A و E می‌تواند به بهبود سلامت پوست کمک کند.