علت لرزش سگ چیست؟

تاریخ ایجاد: سه شنبه 14 آذر 1402

اگر تجربه مراقبت و نگهداری از پت را داشته باشید، قطعا می‌دانید که هرگونه علائمی که نشان دهنده بیماری در پت باشد، تا چه اندازه می‌تواند سرپرست او را تحت تاثیر قرار دهد. لرزیدن سگ یکی از همین علائم است که معمولا صاحب پت در مواجهه با آن دچار نگرانی شدید می‌شود. آگاهی از دلیل لرزش بدن سگ و اطلاع از پروسه درمان آن، می‌تواند آرامش و امنیت خاطر مطلوبی برای سرپرست سگ ایجاد کند. به همین دلیل در این مقاله به صورت کامل اطلاعاتی در خصوص لرزش بدن سگ، دلیل لرزش بدن سگ و نحوه درمان آن اشاره می‌کنیم.

اگر شما هم نگران سلامت عمومی سگ دلبندتان هستید، تا پایان همراه ما باشید که نتایج تحقیقات گسترده در این حوزه را مطالعه کنید.

دلیل لرزش بدن سگ را بدانید

دلیل لرزش بدن سگ را بدانید

تا به حال با صحنه لرزیدن بدن سگ مواجه شده‌اید؟ لرزش علائمی ناخوش آیند و غیرطبیعی است که همه ما در مواجهه با آن دچار نگرانی، اضطراب و دست پاچگی می‌شویم. به همین دلیل لازم است تا اطلاعاتی در خصوص دلایل این مشکل به دست آورید و برای درمان اقدام کنید. به این ترتیب همه چیز  تحت کنترل شما است و آگاهانه برای مشاوره و بررسی توسط یک دامپزشک متخصص اقدام خواهید کرد.

  • سرماخوردگی یا تب: اگر سگ شما تب داشته باشد یا در مجاورت سرما بودن و احساسی شبیه سرما خوردگی داشته باشد، احتمالا عکس العملی مثل لرزش از او مشاهده می‌کنید. این کار به شکلی خاص، تلاش برای بهبود شرایط و گرم شدن است.
  • استرس یا اضطراب: برخی سگ‌ها به دلیل استرس یا اضطراب دچار این مشکل می‌شوند. زمانی که سگ از شرایط نگران است و به هر دلیلی دچار استرس شده، احتمالا پاهای سگ به شدت می‌لرزد و بدن او نیز دچار لرزش می‌شود. همین لرزش بدن سگ نشانه‌ای از اضطراب شدید و ترس او است.
  • بیماریهای عضلانی یا اعصابی: برخی بیماری‌هایی مثل اپیلپسی (سرطان عصبی) یا مشکلات عضلاتی و عوارضی از بیماری دیستمپر می‌توانند به لرزش بدن منجر شوند. گاهی این لرزش‌ها مقطعی است و گاهی به صورت تیک باقی می‌ماند.
  • مشکلات گوارشی: شاید برای شما نیز عجیب باشد که بدانید یک دلیل لرزش بدن سگ، مرتبط با مشکلات گوارشی است!
  • سمومیت: مصرف مواد سمی، غذاهای مسموم یا مواد شیمیایی، می‌تواند نظم بدن سگ را بر هم زده و بدن او را دچار لرزش کند. در مواقعی که لرزش بدن سگ را مشاهده می‌کنید، باید این دلایل را مرور کرده و برای مراجعه فوری به دامپزشکی اقدام کنید.
  • بیماریهای اندوکرینی: یکی دیگر از دلایلی که منجر به لرزش بدن سگ می‌شود، مشکلات در سیستم هورمونی و ابتلا به بیماری اندوکرینی است.

به عنوان یک نکته مهم، بهتر است بدانید که اگر سگ شما دچار علائمی مثل لرزیدن بدن شد، بدون اتلاف وقت باید به نزدیک‌ترین دامپزشکی مراجعه کنید. در زمان مراجعه اطلاعاتی مثل سن و سا، نوع تغذیه، پرونده پزشکی و سوابق بیماری سگ اهمیت بالایی در تشخیص به موقع دارد. حتی شاید این موضوع چندان مهم نباشد، اما در موارد خاصی میتواند زنگ خطری از یک مشکل بزرگ‌تر باشد که زمان طلایی مراجعه در آن اهمیت دارد.

دلیل لرزش سگ در خواب چیست؟

دلیل لرزش سگ در خواب چیست؟

لرزش در حین خواب ممکن است به عنوان یک رفتار طبیعی در بسیاری از سگ‌ها مشاهده شود. این لرزش معمولاً در زمان خوابیدن در حالت خواب REM  ایجاد می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید در این حالت از خوابیدن، سگ‌ها دچار لرزش و حرکت دست و پا می‌شوید و مشاهده لرزش سگ در خواب کاملا طبیعی است. این مدل خواب معمولا زمانی سگ را دچار حرکت می‌کند که عضلات دست و پا دچار انقباض می‌شود و شما آن را به شکل لرزش سگ در خواب مشاهده می‌کنید. معمولا لرزش‌های ملایم و حرکات چشم ، اصلی‌ترین مواردی است که در سگ‌ها دیده می‌شود. اگر لرزش در حین خواب متناسب با شیوه عادی خواب REM باشد و سگ به نظر سالم و فعال باشد و علائم دیگری نداشته باشد، جای نگرانی وجود ندارد. هرچند که بسیاری از لرزش‌ها در حین خواب ناشی از عوامل طبیعی است، اما در صورتی که لرزش سگ در خواب یا رفتارهای دیگر در حین خواب نگران‌کننده به نظر برسد، باید حتما به دامپزشک مراجعه نمایید تا وضعیت سلامت پت بررسی شود.

بیماری آدیسون در سگ‌ها چگونه است؟

بیماری آدیسون در سگ‌ها چگونه است؟

شاید در خصوص بیماری آدیسون چیزی شنیده باشید. بیماری آدیسون یک اختلال در هورمون‌های استروئیدی بدن سگ‌ها است. این بیماری به نام همچنین "هیپوآدرنوکورتیسیزم" هم شناخته می‌شود. در این بیماری، غده آدرنال که در کلیه‌ مسئول تولید هورمون‌های کورتیزول و آلدواسترون است، عملکرد مطلوبی ندارد. علائم بیماری آدیسون در سگ‌ها شامل مواردی است که در این بخش بررسی می‌کنیم.

  • کاهش اشتها: سگ‌هایی که دچار این مشکل هستند، همگی دچار علائمی از اختلال اشتها هستند.
  • ضعف عضلانی: سگ‌هایی که درگیر بیماری آدیسون هستند، از ضعف عضلانی یا خستگی زودرس رنج می‌برند.
  • اختلالات گوارشی: در برخی از سگ‌ها ممکن است مشکلات گوارشی از جمله استفراغ و اسهال رخ دهد.
  • تاریخچه حملات عفونی: برخی از سگ‌ها که درگیر بیماری ادیسون هستند، ممکن است با حملات عفونی مکرر مواجه شوند.
  • اختلال در تعادل الکترولیتی: کاهش تولید آلدواسترون باعث اختلال در تعادل اسیدها و بازها می‌شوند. به همین دلیل سطح پتاسیم نیز دچار مشکل می‌شود.
  • اختلال در ترشح هورمون‌های جنسی: بیماری آدیسون ممکن است باعث مشکلات مختلف در ترشح هورمون‌های جنسی گردد و علائمی مثل عقیمی در سگ‌های نر ایجاد شود.

تشخیص بیماری آدیسون نیاز به تست‌های خونی متعدد دارد. پس برای تشخیص این امر می‌توانید به دامپزشک مراجعه کنید و با انجام آزمایش های تشخیصی مخصوص، این مشکل را بررسی نمایید. یادتان باشد که این بیماری در شرایط تشخیص به موقع، قابل درمان است. معمولا درمان شامل تزریق هورمون‌های کورتیزول و آلدواسترون به سگ خواهد بود. این درمان به صورت دوره ای نیست و مداوم انجام می‌شود تا علائم سگ بهبود یابد.

درمان لرزش بدن سگ

درمان لرزش بدن سگ

درمان لرزش بدن سگ بستگی به علت اصلی این لرزش دارد. برای تشخیص و درمان دقیق، باید خیلی فوری به متخصص دامپزشک مراجعه کنید. متخصصین این حوزه، با بررسی دقیق علائم و انجام آزمایشات تشخیصی، در کوتاه ترین زمان ممکن به دلیل لرزش سگ پی می‌برند و روش‌های درمانی را در پیش می‌گیرند. پس بدون فوت وقت برای اینکار اقدام کنید.

  • دارو درمانی: با کشف دلیل لرزش سگ، دامپزشک اقدام به تجویز دارو می‌کند. اگر تشخیص ناشی از مواردی مثل استرس، عفونت، بیماریهای هورمونی یا بیماری‌های عضلانی و اعصابی باشد، داروهای خاصی برای درمان آن تجویز می گردد.
  • مدیریت استرس: اگر دلیل لرزش سگ، استرس یا اضطراب باشد، مدیریت استرس می‌تواند شامل تغییرات در محیط زندگی سگ، انجام فعالیت‌های آرام‌بخش یا حتی استفاده از داروهای ضد اضطراب باشد.
  • تغذیه مناسب: یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود وضعیت عمومی سگ و کاهش لرزش بدن کمک کند. در برخی موارد، تغییرات در تغذیه می‌تواند اثربخش باشد.
  • مداخلات فیزیکی: برخی از بیماری‌های عضلانی و اعصابی که نیاز به فیزیوتراپی یا تمرینات فیزیکی دارند. به همین دلیل باید حتما با فیزیوتراپی مخصوص و تمرینات فیزیکی اقدام به انجام این کار نمایید.
  • درمان بیماری‌های جانبی: متخصصین دامپزشک، با تشخیص دلیل لرزش بدن سگ، می‌توانند بیماری‌های واقعی او را بررسی کرده و برای درمان اقدامات لازم را انجام دهند.

توجه داشته باشید که هر درمانی باید با تشخیص دقیق از سوی دامپزشک اقدام نمایید. درمان باید با تشخیص دقیق انجام شود و پس از دستیابی به تشخیص دقیق، مراحل درمان به دقت دنبال گردد.