دلیل استفراغ سگ چیست؟

تاریخ ایجاد: چهارشنبه 15 آذر 1402

دلیل بالا آوردن سگ چیست؟

دلیل و درمان استفراغ سگ ها

دلیل بالا آوردن سگ یکی از لحظاتی است که هر سرپرست سگی را دچار نگرانی و استرس می‌کند. احتمالا شما نیز چنین صحنه‌ای را مشاهده کرده‌اید یا در خصوص آن شنیده‌اید. قطعا آگاهی از علت استفراغ سگ را ریسک موارد جانبی که موجب بروز بالا آوردن سگ شده، بسیار ضروری است. شما در نقش یک سرپرست باید حتما دلیل بالا آوردن سگ را بدانید و برای تشخیص آن اقدام به موقعی انجام دهید. به همین دلیل در ادامه قصد داریم در خصوص دلیل بالا آوردن سگ، درمان استفراغ سگ و اقدامات اورژانسی آن اطلاعاتی ارائه کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

علت استفراغ سگ چیست؟

علت استفراغ سگ چیست؟

استفراغ در سگ می‌تواند به دلایل مختلفی رخ داده باشد.  بالا آوردن سگ معمولا دلیل مشخصی دارد که باید در خصوص آن بدانید. آگاهی از این جزییات به شما کمک می‌کند تا ضرورت مراجعه به متخصص دامپزشک را درک کنید. در این بخش به جزییاتی در این زمینه اشاره می‌کنیم.

  • عدم عضم غذا: یکی از دلایل اصلی استفراغ در سگ، عدم عضم غذا است. زمانی که به هر دلیلی غذای مصرف شده توسط سگ در گوارش هضم و جذب نشود، معده فورا آن را به شکل استفراغ برمی‌گرداند. در واقع غذاهای مسموم، نامناسب و حجیم یا بیش از اندازه چرب می‌توانند چنین حالتی را ایجاد کنند.
  • ابتلا به عفونت‌: یکی دیگر از عواملی که به عنوان علت بالا آوردن سگ شناخته می‌شود، وجود عفونت در بدن سگ‌ها است.  عفونت‌های گوارشی، انگل‌ها، یا عفونت‌های دیگر می‌توانند منجر به استفراغ شوند.
  • استرس و نگرانی: زمانی که استرس، نگرانی یا تغییر در محیط زندگی و امنیت سگ رخ می‌دهد، واکنش سگ به چنین تغییراتی تهوع و استفراغ است. در واقع سگ دچار نگرانی می‌شود و دستگاه گوارش برای پیشگیری و محافظت از سگ، به تخلیه فرمان می‌دهد. همین مواردی است که منجر به استفراغ می‌شود.
  • مصرف مواد سمی: زمانی که سگ مواد سمی و خوراکی‌های این‌چنینی مصرف کرده باشد، ابتدایی رین واکنش بدن تخلیه معده و استفراغ است.
  • خوردن جسم سخت: در بعضی مواقع، سگ‌ها اشیا نامناسبی را می‌بلعند! در این شرایط بدن فورا اقدام به پس زدن خوراکی می‌کند. به همین دلیل شاهد استفراغ هستید.
  • انسداد دستگاه گوارش: در صورتی که سگ جسمی غیر قابل جویدن و هضم خورده باشد و امکان دفع آن را نداشته باشد، قطعا به صورت استفراغ آن را مشاهده خواهید کرد.
  • مشکلات داخلی یا بیرونی: برخی از مشکلات داخلی مثل تومورها یا مشکلات بیرونی به عنوان علت استفراغ سگ شناخته می‌شوند. این عوامل شامل ضربه‌های شدید به بدن می‌توانند علت اصلی استفراغ در سگ باشند.

علائم فیزیکی استفراغ سگ چیست؟

علائم فیزیکی استفراغ سگ چیست؟

استفراغ یک نشانه فیزیکی است که به شما اطلاع می‌دهد که مشکلی وجود دارد! به همین دلیل باید علت بالا آوردن سگ را بدانید و برای تشخیص زود هنگام آن تلاش کنید. اگر هنوز تجربه بالا آوردن سگ را ندارید، در اینجا علائم فیزیکی آن را بررسی می‌کنیم. اولین نشانه‌ای که تهوع در سگ ها را نشان می‌دهد، خشکی دهان و تلاش برای بلعیدن هوا و بزاق دهان است. این رفتار نشانه ای از استرس ناشی از تهوع در سگ ها است. نشانه بعدی که نشان دهنده بروز تهوع در سگ‌ها است، انقباضات شکمی است!  زمانی که سگ بدون هیچ دلیل روشنی دچار انقباضات شکمی می‌شود و حالتی نشسته به خود می‌گیرد، قطعا باید منتظر تهوع و بالا آوردن سگ باشید. علائم دیگری که سگ ها به صورت فیزیکی آن را بروز می‌دهند، دویدن به دنبال یک نقطه امن است! بعضی سگ ها فورا به جای خواب‌شان مراجعه می‌کنند؛ برخی دیگر نزدیک به صاحب‌شان می‌شوند و پشت‌شان را به او می‌چسبانند تا از حجم اضطراب‌شان کم کنند. در موارد دیگری نیز مشاهده می‌شود که سگ‌ها به دلیل احساس تهوع، تنفس سریع‌تری دارند. به همین دلیل باید حتما در صورت مشاهده چنین عواملی، سگ‌تان را آرام کنید و حمایت‌تان را نشان دهید.

استفراغ سگ نشانه چیست؟

استفراغ سگ نشانه چیست؟

استفراغ سگ می‌تواند نشانه مشکلات مختلف در سلامتی آن‌ها باشد. در بسیاری از موارد، استفراغ یک واکنش نرمال برای محافظت از سلامتی است. چرا که به همین شکل سگ‌ها جسم خارجی را از دهان بیرون می‌دهند یا غذای مسموم را خارج می‌کنند. به این ترتیب ریسک بروز مشکلات بعدی وجود نخواهد داشت. اما همیشه علت استفراغ سگ به این موارد ختم نمی‌شود! در واقع شما باید با استفراغ سگ به صورت هوشمندانه برخورد کنید و برای کشف حقیقت اقدام نمایید. در این بخش به مواردی که با استفراغ سگ خودشان را نشان می‌دهند، اشاره می‌کنیم.

یکی از دلایل استفراغ در سگ‌ها، مصرف مواد غذایی مسموم و ناسالم است. به همین ترتیب سگ‌ها با استفراغ تلاش می‌کنند تا حال بهتری را تجربه کنند. گاهی حساسیت غذایی خاص نیز می‌تواند این علائم را ایجاد کند. مصرف غذاهای ممنوعه مثل پیاز و سیر نیز چنین واکنش‌هایی دارد. گاهی نیز عفونت های گوارشی نیز می‌توانند مشکلات این‌چنینی در سگ ایجاد نمایند. انگل‌ در سگ‌ها علائمی مثل تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد می‌کند. مشکلات دستگاه گوارش از التهاب معده تا مشکلات روده، همگی موجب می‌شوند تا سگ‌ها اقدام به بالا آوردن غذا کنند. گاهی استفراغ سگ نشان دهنده گیر کردن یک جسم خارجی در دستگاه گوارش است! همین موضوع می‌تواند زمینه سازمشکلات متعددی شود و حتی ضرورت جراحی را پر رنگ کند. به همین دلیل بلافاصله پس از دیدن چنین علائمی باید برای تشخیص دقیق به پزشک متخصص مراجعه کنید و با تصویر برداری رادیولوژی و سونوگرافی وضعیت سگ را بررسی کنید.

استفراغ سگ

چه زمانی بعد از استفراغ سگ نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد؟

تا اینجا با انواع علت بالا آوردن سگ آشنا شده‌اید. اما بهتر است بدانید که سگ‌ها در طول زندگی گاهی دچار این مشکل می‌شوند، اما برای تمام این دفعات نیاز به مراجعه به دامپزشک وجود ندارد. شما زمانی که آگاهی کافی در این خصوص کسب کنید، می‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی نیازمند مراجعه به متخصصین دامپزشک هستید. در این بخش به عوامل هشدار دهنده برای مراجعه فوری به دامپزشک اشاره می‌کنیم تا مراقب سگ‌های دلبندتان باشید.

  • استفراغ مکرر: اگر سگ شما به طور مکرر و مداوم استفراغ کند، حتی اگر احساس علائم دیگری نداشته باشد، باز هم مراجعه به دامپزشک ضروری است.
  • استفراغ با علائم جانبی: اگر استفراغ همراه با علائم دیگری مثل بی حالی، عدم میل به غذا، تغییر رنگ استفراغ، مشاهده خون در مدفوع یا استفراغ و... دیده شود، باید حتما به دامپزشک مراجعه کنید.
  • استفراغ با اشیاء خطرناک یا غیرقابل ‌هضم: اگر سگ به صورت اشتباهی اشیاء خطرناک یا غیر قابل ‌هضمی را بلعیده باشد و استفراغ نافرجامی را تجربه کند، باید فورا به دامپزشک مراجعه کنید. چرا که سگ قادر به خارج کردن آن نیست و باید حتما توسط دامپزشک این روند دنبال شود.
  • استفراغ همراه خون: استفراغ همراه با خون به عنوان یک مشکل جدی شناخته می‌شود و باید برای درمان به دامپزشک مراجعه نمایید.
  • استفراغ در سگ‌های توله و مسن: ویروس‌هایی وجود دارند که می‌توانند زندگی توله‌ها را دچار مشکل کنند. در حالی که علائمی مثل استفراغ ایجاد می‌شود و باید برای درمان اقدام کنید. از سوی دیگر مشاهده استفراغ در سگ‌های پیر، این ضرورت را ایجاب می‌کند که به سرعت برای بهبودی به دامپزشکی  مراجعه کنید.