علت گاز گزفتن در سگ ها

تاریخ ایجاد: یکشنبه 1 بهمن 1402

گاز گرفتن در سگ ها - علت و ترک عادت گاز گرفتن در توله سگ

تا کنون تجربه گاز گاز شدن توسط توله سگ‌ها را داشته‌اید؟ تجربه گاز گرفتن سگ بزرگ چطور؟

گاز گرفتن در سگ ها یکی از عاداتی است که از تولگی دیده می‌شود. این رفتار در سن و سال کم دلایل خاص خودش را دارد و در سن و سال سگ بالغ نیز، علل خاص خودش را دارد. بر همین اساس لازم است تا به صورت دقیق اطلاعاتی در خصوص علت گاز گرفتن در سگ ها و توله سگ‌ ها کسب کنید و بدانید با چه اقداماتی می‌توان از این عادت جلوگیری کرد! در این بخش قصد داریم هر چیزی که در خصوص گاز گرفتن سگ‌ ها باید بدانید را بررسی کنیم تا آگاهانه دست به کار شوید.

پس تا پایان همراه ما باشید.

دلیل گاز گرفتن سگ‌های بالغ چیست؟

دلیل گاز گرفتن سگ‌های بالغ چیست؟

سگ‌های بالغ نیز عملکرد جالبی از خودشان بروز می‌دهند. آن ها نیز عادت به گاز گرفتن دارند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید پس از درآمدن دندان‌های اصلی، دلیل گاز گرفتن سگ‌های بزرگ چیست؟ اصلا این رفتار چرا اتفاق می‌افتد؟ گاز گرفتن سگ‌های بالغ دلایل متعددی دارد که آگاهی از آن به شما کمک می‌کند تا از وقوع رویداد پیش بینی نشده و ناخوش آیند پیشگیری نمایید. پس همراه ما باشید تا اطلاعاتی در خصوص گاز گرفتن سگ‌های بالغ و دلایل آن ارائه کنیم.

گاز گرفتن در سگ ها

1. بیماری های دهان و دندانی

برخی از سگ‌ها به دلیل بیماری‌های دهان و دندان، دچار رفتاری شبیه گاز گرفتن می‌شوند. در واقع عامل اصلی این رفتار التهابات لثه، درد دندان و مشکلات جانبی آن است که با گاز گرفتن و اعمال فشار تسکین می‌یابد.

 

2. استرس یا اضطراب سگ‌ها

زمانی که سگ‌ها دچار استرس یا اضطراب می‌شوند، رفتار نامطلوبی شبیه به گاز گرفتن از خودشان بروز می‌دهند. گاهی احساس خطر کردن اصلی‌ترین دلیل گاز گرفتن سگ‌ها است. این واکنش در بعضی موارد که با کمک سرپرست پت کنترل نشود، عملکرد نامطلوبی را بروز می‌دهد. به این ترتیب ریسک بروز آسیب نیز وجود دارد. دندان نشان دادن اصلی‌ترین پیش زمینه این واکنش در سگ‌ها است.

 

3. عادت‌های رفتاری غلط

سگ‌هایی که در تولگی مکرر عادت به گاز گرفتن داشتن و از سوی سرپرست واکنش درستی دریافت نمی‌کردند، در سن بالاتر دچار عادات اشتباهی مثل گاز گرفتن می‌شوند. این عادت‌های اشتباه اصلی‌ترین دلیلی است که موجب بروز آسیب به اطرافیان و لوازم محیط زندگی سگ می‌شود.

 

4. بازی کردن

سگ‌ها عاشق بازی کردن هستند! تخلیه انرژی با گاز گاز کردنی که همراه با بکش بکش باشد، یکی از بازی‌های سرگرم کننده این فرشته‌های پشمالو است. به همین دلیل بازی کردن یکی از دلایلی است که سگ‌ها طناب، لباس و برخی لوازم قابل کشیدن را گاز می‌گیرند تا به کمک شما یا سگ‌های دیگر همراهی شوند.

 

توجه داشته باشید که در صورتی که گاز گرفتن سگ‌ها با مشکلاتی مثل خونریزی، درد شدید یا تغییرات ناگهانی در رفتار آن‌ها همراه باشد، توصیه می‌شود به دامپزشک متخصص مراجعه کنید.

دلیل گاز گرفتن توله سگ ها چیست؟

دلیل گاز گرفتن توله سگ ها چیست؟

به نظر شما چرا توله سگ‌ ها گاز می‌گیرند؟ توله سگ‌ها بعد از تولد برای گرفتن سینه مادر تلاش می‌کنند؛ گاز گرفتن یکی از واکنش‌های همین سیر رشد پس از تولد است. معمولا سگ‌ها برای شوخی و بازی با خواهی و برادرها باز هم از دهانشان استفاده می‌کنند و با گاز گرفتن یک بازی جذاب همراه با دیگر هم بازی‌ها راه می‌اندازند. گاز گرفتن واکنش خاصی ایجاد می‌کند و دیدن همین واکنش بسیار جذاب است. در این میان، برای کشف دنیای پیرامون، سگ ها باز هم از همین گاز گرفتن استفاده می‌کنند. کشف دنیای پیرامون با دهان سگ‌ها یک ایده جالب است که به صورت روتین و غریزی دنبال می‌شود. اقدام بعدی سگ‌ها برای گاز گرفتن، به دلیل خارش لثه‌ها است. سگ‌ها دقیقا مثل نوزاد انسان به مرور دندان در می آورند. خارش لثه با گاز گاز کردن بهبود می‌یابد. به همین دلیل سگ‌ها در تولگی مثل یک هیولای دهن باز هستند و همیشه آماده گاز گاز کردن خواهند بود. بعد از در آمدن دندان‌های شیری و افزایش سن، باز هم سگ ها خارش لثه ناشی از درآمدن دندان‌های اصلی را تجربه می‌کنند. در این سن نیز عاشق جویدن و گاز زدن هستند! به همین دلیل این عادت همیشه در سگ‌ها بوده و هست! این پروسه حوالی 7 ماهگی فرشته‌های پشمالو رخ می‌دهد.

روش های ترک عادت گاز گرفتن در توله سگ

روش های ترک عادت گاز گرفتن در توله سگ

ترک عادت گاز گرفتن در توله‌سگ‌ها اهمیت خیلی زیادی دارد. شما باید بتوانید سگ‌ها را تربیت کنید تا زندگی خوبی در کنارشان تجربه نمایید. روش های ترک عادت گاز گرفتن در توله سگ‌ها، به بهترین شکل ممکن می‌تواند عادات غلط را در آن‌ها اصلاح کند. اصلاح رفتار در سنین کم بهترین ایده برای این فرشته های مهربان است. در این بخش به بررسی روش های ترک عادت گاز گرفتن در توله سگ ها می‌پردازیم.

 

1. آموزش تدریجی به توله سگ

شما باید از همان روزهای ابتدایی که رفتار گاز گرفتن از سوی سگ مشاهده می‌شود، باید واکنش مناسبی را نشان دهید. شما باید بلافاصله پس از تلاش سگ برای گاز گرفتن، از او درخواست کنید تا این کار را متوقف کند! "نه" قاطع بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید و نتیجه مطلوب آن را مشاهده کنید.

 

2. اسباب بازی را فراموش نکنید

برای ترک عادت گاز گرفتن توله سگ، باید عروسک و اسباب بازی مخصوص را جایگزین دست‌تان کنید. بلافاصله پس از تلاش سگ برای گاز گرفتن دست‌تان، باید اسباب بازی را به جای دستتان وارد دهان سگ کنید تا آن را گاز بگیرد!

 

3. پاداش‌ بدهید

پس از هر بار که تلاش کردید تا اسباب بازی را به جای دستتان وارد دهان سگ کنید یا به وسیله یک "نه" قاطع موفق به توقف این اقدام شدید، باید به سگ پاداش دهید! تشویقی بهترین ایده برای این مواقع است تا سگ عزیزتان متوجه این کار شود. هرگاه توله ‌سگ در محل صحیح اقدام به گاز گرفتن کرد، او را به شدت تشویق کنید و خوراکی دلخواهش را به عنوان جایزه به او بدهید.

 

4. تنبیه کردن ممنوع!

 شما تحت هیچ شرایطی نباید از تنبیه برای سگ استفاده کنید. اگر توله‌ سگ در محل نادرست اقدام به گاز گرفتن کرد، حتما از روش‌های صحیح بالا استفاده کنید. هرگونه تنبیه می‌تواند نتایج نامطلوبی بر رفتار سگ داشته باشد و اختلالات متعددی در رفتار سگ ایجاد کند.

 

5. محیط را امن کنید

شما باید سعی کنید محیطی را برای توله‌ سگ فراهم کنید که او را به گاز گرفتن در مکان‌های نادرست ترغیب نکند. اگر میل به گاز گرفتن پایه مبل و میز در سگ وجود دارد، حتما این المان‌ها را به وسیله پارچه یا پلاستیک محدود کنید. به این ترتیب می‌توانید با خیال آسوده و عدم نگرانی از گاز گرفتن و جویدن پایه‌ها یا لوازم، محیط مناسبی برای سگ ایجاد  کنید.

 

6. مراقبت از سلامت دندان‌ها

سگ‌ها به صورت غریزی می‌توانند با جویدن تکه چوب و استخوان سلامت دهان و دندان‌شان را حفظ کنند. اگر توله ‌سگ به دلیل درد یا رشد دندان دچار مشکل شود، باید حتما از جویدن استفاده کند. به این ترتیب باید حتما از دندانی مخصوص یا استخوان امن برای او استفاده کنید.

 

7. پیشگیری از استرس

توله سگ شما تحت هیچ شرایطی نباید تحت تاثیر استرس قرار بگیرد. به همین دلیل باید سعی کنید محیط زندگی توله ‌سگ را به گونه‌ای تنظیم کنید که استرس و اضطراب او کاهش یابد. اجتناب از وقوع رویدادهای نا امن، ترسناک یا تغییرات ناگهانی در محیط می‌تواند به کاهش گاز گرفتن کمک کند.