روش دادن قرص و دارو به سگ و گربه

تاریخ ایجاد: چهارشنبه 23 شهریور 1401

نگهداری از سگ و گربه و سایر حیوانات خانگی، امروزه رواج بیشتری پیدا کرده است. از‌این‌رو، در کنار تمامی لذات و خوبی‌هایی که برای صاحبان آن‌ها به دنبال دارد، می‌تواند دردسری‌های نیز داشته باشد. دادن قرص و دارو به سگ و گربه، یکی از مهم‌ترین دردسرها و سختی‌های نگهداری سگ و گربه و سایر حیوانات به شمار می‌رود.

اکثر حیوانات تمایلی به خوردن دارو ندارند. همین امر باعث می‌شود تا دارو دادن به حیوانات به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش نگهداری از آن‌ها شناخته شود. اگر شما نیز به‌دنبال روشی هستید که بتوانید بدون مشقت به سگ، گربه یا سایر حیوانات خانگی خود دارو و قرص دهید، پیشنهاد می‌شود تا پایان این محتوا ما را همراهی کنید؛ چرا که در ادامه با روش دادن قرص و دارو به سگ و گربه خود آشنا خواهید شد.

 بررسی روش‌هایی برای قرص دادن به سگ و گربه

پیش از آنکه بخواهید به حیوانات خود اعم از سگ و گربه قرص یا کپسول بدهید، پیشنهاد می‌شود تا امتحان کنید که سگ یا گربه شما نسبت به خوردن قرص یا دارو تمایل دارد یا خیر؟ چرا که در برخی موارد حیوانات در برابر خوردن قرص یا دارو مقاومت نمی‌کنند. اگر با مقاومت آن‌ها روبرو شوید، می‌توانید با استفاده از دو روش ذکر شده در زیر برای دارو دادن به حیوانات خود عمل کنید:

اولین روش: پنهان کردن قرص در غذای سگ، گربه یا سایر حیوانات

در این روش، باید قرص یا داروی مدنظر را در غذای سگ یا گربه پنهان کنید. در این روش پیشنهاد می‌شود آن وعده غذایی که قرار است قرص را در آن پنهان کنید، از خوش‌طعم‌ترین و خوش‌عطرترین غذاهای مورد علاقه حیوانات استفاده کنید. هرچه بوی وعده غذایی شدید بوده و از طعم مورد علاقه حیوانات باشد، به‌هیچ عنوان سگ، گربه یا سایر حیوانات متوجه وجود قرص یا کپسول در وعده غذایی خود نخواهند شد.

برخی از حیوانات از حس بویایی قوی‌تری از حد معمول برخودارند و این موضوع کار را برایتان سخت‌تر خواهد کرد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود تا حد امکان از غذاهای کنسروی، کره بادام زمینی بدون زایلیتول، نان و پنیر بدون کشمش، گوشت گاو و غذاهای مرطوب‌تر برای پنهان کردن قرص یا کپسول استفاده کنید.

بهتر است در نظر داشته باشید که حس بویایی قوی برخی از حیوانات باعث می‌شود تا بوی هر چیز اضافی را در غذا تشخیص داده و در برابر خوردن آن مقاومت کنند. این امر عاملی برای حائز اهمیت بودن استفاده از غذاهایی با بوی شدید در راستای قرص دادن به سگ و گربه به شمار می‌رود.

در این روش، احتمال دارد حیوان متوجه وجود قرص در غذا شده و تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد. در این مواقع شما می‌توانید از دو ظرف غذا استفاده کنید. به‌گونه‌ای که در یکی از ظرف‌ها غذای با دارو و قرص را قرار دهید و در ظرفی دیگر غذای بدون قرص و دارو بریزید. در نهایت، آن ظرفی که حاوی قرص یا دارو نیست را به سگ یا گربه نشان دهید و سپس، غذایی را در مقابل او قرار دهید که قرص را در آن پنهان کرده‌اید.

دومین روش: قرار دادن قرص در انتهای دهان حیوانات

قرار دادن قرص در انتهای دهان حیوانات

در این روش از قرص دادن به سگ و گربه، باید دهان حیوان خانگی خود را با فشار دادن دندان عقبی او به‌طور کامل باز نگهداشته و قرص را در بخش انتهایی زبان سگ یا گربه قرار دهید. در این روش، باید توجه داشته باشید که قرص یا کپسول با دندان و لثه حیوان هیچ‌گونه تماسی نداشته باشد؛ چرا که احتمال تف کردن قرص یا کپسول پس از برخورد با لثه و دندان توسط سگ و گربه زیاد است.

لازم به ذکر است که اگر سگ دارید، باید قرص یا کپسول را در پشت قوس زبان او قرار دهید تا فرآیند بلع راحت‌تر انجام شود.

اگر از این روش برای قرص دادن به سگ و گربه خود استفاده کردید، باید پس از آن‌که قرص را در بخش انتهایی زبان حیوان قرار داده‌اید، با دست به تحریک گلوی سگ و گربه بپردازید تا مجبور به بلع قرص شود. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که سگ یا گربه‌تان قرص بلعیده است، تحریک گلو را متوقف کنید. اگر حیوان قرص را نبلعیده باشد، بالافاصله قرص را تف خواهد کرد، اما اگر سگ یا گربه‌تان قرص را بلعیده باشد، شروع به لیس زدن بینی خود خواهد کرد.

در نهایت، بهتر است بدانید که پنهان کردن قرص در غذا در راستای قرص دادن به سگ و گربه بهترین روش به شمار می‌رود، اما در برخی موارد پنهان کردن قرص روشی کارآمد نخواهد بود.

آشنایی با روش های متداول دارو دادن به حیوانات

اگر می‌خواهید داروهایی مایع مانند از شربت را به حیواناتی همچون سگ و گربه بدهید، بدون شک کار راحت‌تری پیش رو خواهید داشت؛ چرا که دادن شربت نسبت به قرص دادن به سگ و گربه دردسر کمتری به‌دنبال خواهد داشت.

برای دادن شربت صرفا نیاز به فرد دیگری خواهید داشت تا بتواند دهان سگ یا گربه را کمی باز نگهدارد. در این حالت، شما باید شربت مدنظر را با استفاده از قاشق یا سرنگ از گوشه لب پایینی، به دهان حیوان بریزید.

روش دیگر دادن شربت به حیوانات، ریختن مقداری از آن داخل سوپ یا وعده‌های غذایی مایع آن‌هاست. در این روش نیز همانند پنهان کردن قرص در غذا، احتمال دارد که سگ یا گربه‌تان متوجه وجود دارو در غذا شود. از ‌این‌ رو، باید از غذاهایی استفاده کنید که مورد علاقه حیوان بوده و از بوی شدیدی برخوردار است تا حس بویایی حیوان متوجه بوی شربت نشود.

بررسی مهم‌ترین نکات در راستای قرص دادن به سگ و گربه

قرص دادن به سگ و گربه

اگر از سگ و گربه نگهداری می‌کنید، علاوه بر مواردی که در بخش‌های پیشین در اختیارتان قرار داده شد، باید به مواردی که در ادامه این قسمت از محتوا مورد بررسی قرار گرفته‌اند نیز توجهات لازم را داشته باشید.

  • به‌هیچ عنوان به سگ، گربه یا سایر حیوانات به‌طور خودسرانه دارو ندهید. تمامی داروهای مورد نیاز آنان باید توسط دامپزشک پس از انجام معاینات و آزمایشات لازم تجویز شوند.
  • ترکیب چند دارو باهم همان‌طور که برای انسان خطرناک است، بدون شک برای حیوانات نیز عوارضی به‌دنبال دارد که در برخی موارد احتمال دارد دیگر قابل جبران نباشند.
  • در برخی موارد دامپزشک تشخیص می‌دهد که نوع داروهای تجویزی تغییر کند، یعنی بجای قرص و کپسول اینبار از شربت استفاده شود. در این مواقع، اگر سگ و گربه شما در برابر خوردن داروی تجویز شده مقاومت کرد پیش از آنکه به‌طور خودسرانه نوع دارو را تغییر دهید، باید با دامپزشک مشورت کرده و طبق توصیه‌های او پیش روید؛ چرا که یک اشتباه ساده می‌تواند جان حیوان را بگیرد.
  • اگر در حال دارو دادن به حیوانات هستید، به‌هیچ عنوان نباید سر حیوان را بیش از حد به سمت بالا برده و نگهدارید؛ چراکه این کار باعث می‌شود تا حیوان آزار دیده و در برابر بلع و خوردن شربت یا قرص مقاومت کند؛ همچنین، احتمال آسیب زدن خود و شما نیز به مراتب افزایش خواهد یافت.
  • برخلاف باورهای عموم مردم، سگ‌ها به‌ طرز عجیبی باهوش هستند. ازاین‌رو، اگر قصد قرص دادن به سگ و گربه را دارید، باید دارو را در دستان خود پنهان کنید تا آن‌ها متوجه قرص نشوند. به‌خاطر بسپارید که اگر سگ برای نخستین بار وجود دارو را در دستان شما متوجه شود، دیگر به شما اعتماد نکرده و در برابر خوردن آن مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد.
  • اگر حیوانات شما دچار بیماری شده‌اند و دامپزشک داروهایی را برای آن‌ها تجویز کرده است، قبل از خارج شدن از مطب باید دستورالعمل‌های داروهای تجویزشده را به‌طور کامل از دامپزشک بپرسید. دلیل حائز اهمیت بودن این موضوع این است که عدم مصرف داروها در ساعت و مقدار دوزهای تعیین شده می‌تواند خطرات و عوارض زیادی را برای حیوان به دنبال داشته باشد. همچنین، باید نسبت به شرایط نگهداری داروها نیز اطلاعات کاملی داشته باشید تا شاهد فاسد شدن آن‌ها نشوید. در این میان لازم به ذکر است که دامپزشک می‌تواند تعیین کند که کدام داروها را می‌توان به تاخیر به حیوان داد. همچنین، می‌تواند شما را راهنمایی کند که کدام دارو را با کدام غذا می‌توانید راحت‌تر به حیوان بدهید.

بیشتر بدانید: سگ آپارتمانی

آسان‌ترین روش قرص دادن به سگ و گربه کدام است؟

در این بخش نیز راحت‌ترین روش‌ها برای قرص دادن به سگ و گربه مورد بررسی قرار گرفته‌اند که به شرح زیر هستند:

  • اولین مورد استفاده از سوسیس است. در این روش می‌توانید قرص‌هایی را که اندازه بزرگتری دارند را کمی خرد کرده و همراه با سوسیس در یک ظرف یا کیسه نایلونی به مدت 24 ساعت در یخچال نگهدارید. این‌کار باعث می‌شود تا قرص‌ها نیز بوی سوسیس به خود بگیرند و حیوان حین خوردن آن متوجه بوی دارو نشود.
  • دومین مورد مزه‌دار کردن دارو با استفاده از کرده بادام زمینی یا پنیر خامه‌ای است. پس از آن‌که قرص را مزه‌دار کردید، آن را در چوب بستنی یا قاشق در معرض دید سگ و گربه خود قرار دهید. در این روش نباید حیوان را مجبور به خوردن کنید. همچنین، باید توجه داشته باشید که اگر در این روش رفتاری غیرطبیعی و استرس داشته باشید، حیوان متوجه تغییر رفتار شما خواهد شد.

کلام آخر

در این محتوا به بررسی روش‌های قرص دادن به سگ و گربه و همچنین، دارو دادن به حیوانات پرداخته شد. اگر پس از مطالعه این محتوا سوالاتی در رابطه با قرص دادن به سگ و گربه یا سایر حیوانات برایتان رخ داد، می‌توانید با کارشناسان حاذق و متخصص مجموعه پت شاپ پت راید مارکت ارتباط برقرار کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. هنچنین، می‌توان لوازم مورد نیاز برای نگهداری سگ و گربه خود را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از این مجموعه خریداری کرده و خریدی مطمئن را تجربه کنید.